2018 -.. Aktuellt - Uppdateras löpande (OBS - tar tid att ladda om du har långsamt internet)

Status
Not open for further replies.

Admin

Administrator
Staff member
#1
2018 ... ett nytt spännande Corvetteår, vi är liksom 2014, 2015, 2016 och 2017 samarbetspartner med Clubcorvette !

Ett litet urval med bilder och kommentarer kring det som händer på AK-Racing, vi tar kort och kommenterar i mån av tid :)

Klicka på bilderna för att se dem i full upplösning. Se de andra trådarna för tidigare år !

Om du har ett långsamt internet kan det ta en stund att ladda denna sida eftersom det är mängder med bilder.

2018-07-09
Mantorp för testdag tillsammans med 5100, idag hade vi bara C7 GT3an med oss för att prova ut nya inställningar och få lite mer bantid.


2018-07-05
Camaro 2010 med en Edelbrockkompressor inne för mappning. Inte så imponerande siffror med ca 415hk på bakhjulen, ägaren hade originalgrenrör och katalysatorer samt original luftbox - den borde ha lämnat omkring 480-490hk på den dynotyp vi använder. På med headers och ett bra luftintag så är det fixat.


2018-07-04
Ytterligare en C7a som fått vårt bromskylpaket installerat.


2018-06-30
Splittrad titanventil i en AFR topp som sitter i en tävlingsbil, undersökning pågår tillsammans med Ferrea för att reda ut orsaken.



2018-06-20
Ytterligare en bil med läckande oljetråg, alltför vanligt fel på alla modeller av C6


2018-06-18
Mappning av C5an -03 Z06, strax under 400hk på bakhjulen med vårt kampaket.


2018-06-17
Reparation av en kompressor med havererat lager och packbox



2018-06-16
Vi har varit fullske... med jobb senaste veckorna, tyvärr ingen tid att fota och skriva här. Vi har hållt på med en -03 Z06 några dagar, den har fått en ny kam + ventilfjädrar. Vi skulle också fixa ett problem med soppasystemet. Nån verkstad i södra sverige hade varit inne och kladdat och förstört en hel del tyvärr. Lågt soppatryck, övertankningen fungerade dåligt och nivågivarna larmade .... Vi tog ut hela systemet för att felsöka, bytte pump i vänster tanken och insatsen med tryckregulatorn i högertanken men det blev inget bättre :confused: Till sist hittade vi att de hade spräckt ett av plaströren som sitter inne i vänstertanken, med den utbytt fungerade allt som det skulle :cool:






2018-06-12
Det blir att byta ett foder i C7 Callawaybilen ... komp ut i kylssystemet vilket fick maskinen att överhetta, varför slå av när datorn varnar för övertemperatur :(


2018-06-08 till 2016-06-10
Det blev en hektiskt racehelg med mycket fin racing. Callaway bilarna gick riktigt bra, vi satte den 4e och 5e bästa varvtiden någonsin körda på Kinnekulle :D Placeringmässigt plockade vi en 2a plats i Unlimited med C6an, C7an körde inte finalen pga motorbekymmer.




2018-06-07
Dagen före stora dagen, avlastning av Callaway bilarna och riggning av trailern - 8-10juni Timeattack på Kinnekulle. Hoppas du kommer och kikar !






2018-06-04
Äntligen fick vi tillökning :) Nya racebilen kom idag, nu är det bara att förbereda allt för testdag på onsdag (Mantorp) och torsdag-söndag på Kinnekulle :cool::p







2018-06-03
Lite bilder på en C7 Z06 vi gjorde idag, tredje C7an denna vecka :)

Vi lindar headersen en liten bit eftersom det är väldigt trångt i C7an, denna bil fick också ett AFE momentum luftintag installerat - det är standard uppsättningen på C7, C6 och C5.

Observera att vi har PFADT headers och AFE Momentum insug hemma på lager till alla C5, C6, C7 97-18, vi kan hjälpa dig med installation ganska omgående !




2018-05-28
ZR1an klar att köra till dynon :)

2018-05-27
ZR1an på väg ihop


2018-05-25
PFADT headers igen, det blir ett par uppsättningar i vecka, vanligast till C7 och C6 :)


2018-05-25
AK-Racing startar samarbete med Veidec




Vårt samarbetsavtal är klart sen igår (26/5) och vi har ett urval av produkterna i webbutiken. Produkterna finns i lager för snabb leverans!

Kika under Olja/Vätskor i webbutiken eller klicka på denna länk https://www.akracing.se/index.php?c...erway=desc&search_query=veidec&submit_search=

Veidecs svenska hemsida hittar du på http://www.veidec.com/se/

2018-05-24
C7a som får nya stötdämpare, nått udda fabrikat ägaren köpt från USA

2018-05-23
08 Z06 inne för kopplingsbyte

2018-05-21
ZR1a inne för renovering av toppar. ny kam och som alltid vipparmslager. LS9an har tyvärr samma problem som LS7an med ventilstyrningarna men på insugssidan. LS2 och LS3 är som tur är befriade från det problemet.


2018-05-20
GrandSport som ska få PFADT headers.



2018-05-20
C5a inne som vi ska byta rattlägesgivare på.


2018-05-20
En av många MGW installationer på sista tiden.

2018-05-17
05a inne för ny kam och som alltid vipparmslager.

2018-05-17
Fler renoverade LS7 toppar och nya vipparmslager.


2018-05-16
Konstant trängsel på jobbet :D


2018-05-15
En del kommer hit på ett mindre smickrande sätt ... :)

2018-05-15
Z06a som ska få ny koppling och mappas efter kambyte, bilen hade LG headers ... vilken dj.... skit :mad:


2018-05-11/12
Timeattack premiär på Ring Knutstorp, vi var förstås där med Callawaybilen. I väntan på en banbil till som snart kommer in till teamet så delade Johnny och Robin Nilsson på en bil. I snabbaste klassen Unlimited plockade de 2a och 3e plats i finalen :cool:

Kika på teambloggen på där du hittar bilder och video från finalkörningen. https://www.callawayracing.se/blogg/




2018-05-08
Z06a -07 inne för kambyte och renovering av toppar.


2018-05-05
-07 Z06a inne för byte av övre led i spindeln

2018-05-04
Ytterligare en C7a inne för service, det börjar bli många nu :)

2018-05-03
Besiktningsdax för en 2012 Centennial Edition C6a med kompressor.

Förberedd för besiktning.

Kompressorn tillbaks igen efter besiktning :)

2018-05-02
En 2005 C6a som fått Baer Decela bromskivor, stålomspunna bromsslangar och HAWK HP + belägg installerat.


2018-05-01
Upp fyra i morse för avfärd till Mantorp, det var lite regn tidigt på morgonen men sen mulet/sol resten av dagen. Det blev en perfekt testdag, dagens övning var att verifiera att allt fungerar, köra in den helrenoverade drivlinan och justera mappen för de nya motorkomponenterna. Allt fungerade som förväntat så nu har vi bara byte av samtliga vätskor efter inkörningen kvar att göra samt invägning av bilen vilket vi inte hann med innan Mantorp. Nu blir det en testdag till 8 Maj innan årets första tävlingshelg på Knutstorp 11-12Maj.



2018-04-30
Det har varit en oljeservicevecka och mycket med att få Callawaybilen färdig, ikväll var allt klart så nu lastar vi in den för testdag på Mantorp imorgon 1Maj :)

2018-04-24
En styrrack som ska i en C5a, kunden hade köpt själv av någon som hade haft den på hyllan många år .. lite åtgången i aluminumen och allt som kan rosta ....

2018-04-23
Vi gjorde klart det sista på gula Z06an idag och vi bytte även olja i växellåda, diff och luftade bromsarna.

2018-04-21
C5a som ska få ny koppling (en C6 Z06 koppling), slavcylinder samt renovera tuben med nya lager och hardyskivor. Det blev nya spoiler delar fram och ändlänkar runt om också.

Skrotet som plockades av :)


2018-04-18
Nyrenoverade toppar på väg i gula Z06an, hinner inte klart idag utan det blir klart på söndag.

2018-04-18
Strålande sol idag och en hel hög Corvetter här :) Bland annat denna 2018 GrandSport, han hade precis hämtat ut den och hunnit köra ett fåtal mil .... han behövde redan lite prylar :D


2018-04-18
C3a -68 i toppskick, allt moderniserat. LS3a med GT11 kam mm. Inne för mappning :)


2018-04-17
C6a inne för service

2018-04-17
Ytterligare en C7a inne som ska få Stoptech flytande bromskivor, Carbotech belägg, PFADT Krängningshämmare och ändlänkar samt bromskylning installerat.


2018-04-16
Mappning av en Z06a med kam och lite annat godis

2018-04-16
Ytterligare en uppsättning LS7 toppar som ska på renovering.

2018-04-13
LS3/9 maskinen till Callaway bilen klar. Helrenoverad, en bättre mekankam, Mamo Racing special AFR toppar med högre flöde än både original och eftermarknads LS7 toppar tillsammans med en fantastisk flödeshastighet som bara AFR har. FAST LSXR med specialrunners, Jesel prylar rakt igenom, allt anpassat till varandra för bästa prestanda ... den drar rejält hela vägen upp till 8000rpm :cool: Detta blir nog den häftigaste LS3/9 maskinen vi kört på dynon när vi är klara :)



2018-04-11
Nu är C5an med A&A kompressorn helt klar, soppasystemet installerat ... det syns inte mycket av det :) men nu har vi soppa till över 1000hk så det lär räcka mer än väl till :cool: Det är en DRM byggd helsmidd LS7 maskin med våtsump och 11.0 i komp. laddtrycket är snälla 6psi så vi bör få ut omkring 700hk på bakhjulen, denna maskin har 550hk på bakhjulen som ren sugmotor så den var vass redan innan kompressorn :cool::cool:


2018-04-09
Till sist fick vi hem soppasystemet till C5an med A&A kompressorkitet, nu kan vi göra bilen klar :)

2018-04-09
C5an med LS3/GT11 körd på dynon, 410,6hk på bakhjulen (ca 460hk på en Rototest), det är som förväntat, alla LS3or med GT11 har legat omkring 410hk. Som jämförelse har Gm's crate LS3 480hk versionen bara 385hk på bakhjulen ....

2018-04-05
Nu är det klart :) Vi fick tyvärr inte tillgång till dynon imorgon så det blir på måndag. Imorgon blir det provkörning och justering av mappen för låglast.

2018-04-04
Nästan klart, imorgon blir det provstart :)

2018-04-02
Gamla bettan urplockad från C5an, imorgon åker nya motorn i:cool: Som vanligt hittade vi skadade och brända kabelstammar så det blev ett par timmars extrajobb att få allt iordning.


2018-04-01
C5an som ska får en LS3a med lite godis och Vararam insug monterat. Än så länge original, enda som inte är original är att den har headers.

Ls3an som vi haft stående väntande på bilen, det är en vanlig GM crate maskin på 436hk, än så länge :) Det finns ingen anledning att köpa en 480hk eller 525hk, svåra med besiktning och orolig gång, dessutom lämnar GM Hotcam som sitter i 480hk versionen 30hk mindre på bakhjulen jämfört med Lingenfelter GT11 som ska i denna maskin. Med GT11 är det lugn tomgång, inga besiktningsbekymmer, mer effekt och vrid över hela registret.

Nu åker det i en Lingenfelter GT11 kam, ventilfjädrar som klarar lyftet och CompCam vipparmslager vilket är ett måste med en höglyftande kam. Här är vipparmarna halvfärdiga.

Makinen klar att lyftas i bilen, vi har även monterat en ny C6 Z06 koppling.

Påbörjat att riva ut det gamla, fortsättning följer imorgon.


2018-03-27
Vi fick lite andra saker klara idag också, drivpaketet till Callaway bilen klart - totalrenoverat :cool: Diffen helrenoverad, den diffar på ett helt annat sätt än en vanlig diff för gatbruk för maximal prestanda på bana, Hewland växellådan helrenoverad och en ny Tilton 5-skivig banracingkoppling. Snart är motorn klar också med mycket nytt godis ... återkommer om det.


2018-03-27
Kammen på väg i, bilen blir klar under dagen :)

2018-03-26
Arbetet påbörjat med att byta kam, montera PFADT headers och Acrapovic avgassystem i Z06an :)

2018-03-24
Vi har lite överblivna prylar på lagret C5, C6 och C7 ... kika på http://www.clubcorvette.se/forum/viewforum.php?f=25


2018-03-21
Väldigt populär bromsuppgradering till C7 Z51 - Stoptech Aero flytande skivor fram, mycket lägre vikt, spricker inte som originalskivorna och överlägsen kylning av skivan. Fyra lyckliga C7 ägare får sina skivor inom kort :)

https://www.akracing.se/bromsar/494...skivor-fram-slitsade-stingray-14-bromsar.html



2018-03-21
Vem sa att säsongen inte börjat ... Z06a som ska få kam/headers/luftintag, 05a som vi fixar krockkuddeproblem, 08a som vi byter motor i :)

2018-03-21
Kompressorinstallationen klar. Nu väntar vi på att få hem bränslesystemet från A&A.

2018-03-18
C6a 2005 inne med Airbag problem / tänd fellampa för airbagsystemet. Kunden hade haft det sen han köpte bilen men nu sa besiktningen stopp ....

Man undrar vem som gör såna här 'reparationer' :eek::eek: Krockkudden var ihoplimmad med kontaktlim och bakom var kablarna avklippta och ihopsatta i ett försök att släcka krockkuddelampan. 'Clock spring' måste bytas ut + ny krockkudde, bältessträckaren var utlöst som du ser i bilden och måste bytas, datamodulen för krockkuddesystemet hade de varit inne och mekat i och tejpat ihop, den måste alltid bytas när en krockkudde utlösts .... vilka tomtar :mad:





2018-03-18
I princip klart, lite småpyssel kvar samt lite rengöring och på med huven :)

2018-03-16
Vi har haft mycket i veckan så vi skyndar långsamt med installationen :) Inte riktigt väder ännu så det är ingen brådska. Det börjar närma sig slutmontering, i helgen så ska kompressorinstallationen vara klar. Nästa sak som ska göras är att montera ett A&A Bränslesystem, Racetronix pumpen med kablage som redan finns i bilen kommer inte att räcka till.

2018-03-15
Vortech V3 T-Trim kompressorn i kitet

2018-03-14
Demonterat ... det ser värre ut än vad det är :) Vi hittade lite skador pga en tidigare avåkning så vi får byta damper och packbox i frontkåpan och motorfästena, räta ut lite i vaggan fram. Han vill plocka bort AC:n också så allt som har med AC att göra åker bort.

A&A kit till C5an.

2018-03-12
Det drog ut på tiden pga vädret men han lyckades köra hit bilen den enda dagen med plusgrad ute .. med R-däck :rolleyes:

Nu ska det i ett A&A kompressorkit, pulverlackat svart i denna bil också. Vi satte i en DRM byggd LS7 maskin i denna bil för ett antal år sedan, smidda delar rakt igenom.

2018-02-28
Kompressorbilen hämtad idag, inte riktigt väder att köra hem med -13 grader och snöoväder :)

2018-02-24
Bilen klar, bara mappningen kvar.





2018-02-22
Setrab kylarna vi använder för styrservo och motorolja. Fysiskt mindre men kylarean är nästan dubbelt så stor som originalkylarna - ett måste för att dels få plats men också för att få tillräcklig kylning för den högre motoreffekten.

2018-02-20
Så har vi börjat med årets första kompressorinstallation, det brukar bli många varje år. Denna gång en -06 Z06 som redan har headers och en del annat. Ett svart A&A kit med en T-trim kompressor, vi gör som vanligt våra förbättringar med kylning mm.


2018-02-16
Rivstart på årets säsong .. vi har redan fullt med jobb, här står två kompressor kit, en LS3a som ska i en C5a och kam som ska i en Z06a och väntar .. Februari fullbokat :)

 
Last edited:
Status
Not open for further replies.