2019 -.. Aktuellt - Uppdateras löpande

Status
Not open for further replies.

Admin

Administrator
Staff member
2019 ... ett nytt spännande Corvetteår, vi är liksom 2014, 2015, 2016, 2017 och 2018 samarbetspartner med Clubcorvette !

Ett litet urval med bilder och kommentarer kring det som händer på AK-Racing, vi tar kort och kommenterar i mån av tid :)

Klicka på namnet under bilderna för att se dem i full upplösning.

Se de andra trådarna för tidigare år ! Om du har ett långsamt internet kan det ta en stund att ladda de tidigare åren eftersom det är mängder med bilder.
Lite från 2018
Lite från 2017
Lite från 2016
Lite från 2013-2015


2019-11-18
En -08 inne som har problem med bränslepump och nivågivare, enheterna i båda tankarna byts till Z06 enheter och vi byter rören mellan tankarna. Vi ska även byta kylare till en aluminumkylare med inbyggd oljekylare för motorn. Denna bil hade ingen oljekyl alls från början (det är en vanlig C6a konverterad till Grandsport) och ägaren brukar köra lite bana och det har blivit väldigt varmt :) Det blir även byte av motorolja/växellådsolja och diffolja.

Tror detta blir sista verkstadsjobbet för i år om ingen eftersläntrare ringer och bokar något ;)



En tank urmonterad

En tank klar med en ny Z06 bränslepump, när vi byter pump i C6orna sätter vi alltid i den bättre Z06 pumpen.

En DeWitt aluminumkylare, nästan dubbla kylkapaciteten jämfört med original.


2019-11-13
Kund var och hämtade en bil vi var klara med, varför skaffa ett litet fjantigt släp när man kan ha ett rejält :p


2019-11-11
en C7a inne för en hel del jobb, avslöjar inte än vad som är på gång .... :) Maskinen ska ur för lite uppdateringar, vi räknar med att få tillbaks den färdig att droppa i om ett par veckor. Sen får den stå tills vi öppnar verkstan igen 2 februari, då avslöjar vi mer :cool: Kika på direktinsprutet, det har koksat rejält på spridarna och då har denna bil under 1000mil på mätaren. Det ska bli intressant när C7orna i sverige börjar komma upp i lite högre miltal och alla problem börjar med koksade ventiler som orsakar misständningar - ett stort problem i USA nu.






2019-11-07
Rattlås utplockat från en -08a, inte så vanligt att de går sönder men det händer


2019-11-01
Då 'stänger' vi verkstan för lite ledighet dock har vi öppet för en del bokade jobb vi har kvar och vi tar emot fler jobb om du bokar i förväg men inga garantier att vi är där om du bara svänger förbi.


2019-10-25
En maskin tillbaks från renovering, det är en 396' lågkompad för överladdning. Nu ska den bara i bilen, mappning blir inte förren till våren. Det ser aldrig kul ut när motorn är ur :) men det ser värre ut än vad det är. Kika på MSD insuget, han hade köpt det begagnat från någon och den killen visste tydligen inte riktigt vad han höll på med för han har förstört det med mängder med silikon, insuget har väldigt bra silikonpackningar som tätar väldigt bra så varför smeta på en massa silikon ?





2019-10-17
En 2013 Camaro ZL1 som ska få chassit uppgraderat, ägaren var väldigt besviken på originalchassit. I detta fall har den systemet med aktiva dämpare, tydligen var den helt livsfarlig att köra riktigt fort med. Jag har hört andra Camaroägare säga samma sak. Nu åker det på PFADT coilovers och krängningshämmare, det lär bli som en ny bil :)







2019-10-09
C5a inne för kopplingsbyte + slav + master, det är då en C6 Z06 koppling med svänghjul - det är defakto standard när man byter koppling på alla bilar från 97-13 bättre för vanligt gatbruk finns inte. De kunde inte få i backen och kort därefter gick det inte att växla alls. Orsaken är förstås att den inte kopplar ur helt. Med allt nerplockat kunde vi se att grundproblemet som startat det hela var att pilotlagret gått sönder, det fanns bara metallspånkvar av det :eek: Drivaxeln hade då vobblat fritt och slagit sönder slavcylindern. När allt är nere så byts allt.








2019-10-08
C5a inne för montering av PFADT headers och en Mini-tune





2019-10-07
Vi har haft en C6a som spökat med Reduced engine power lite slumpvis. Idaghittade vi felet. Det satt en throttlebody spacer monterad, inget fel med det men denna var gjord av nått mjukt gummiliknande material. Den hade suttit där sen ägaren köpte bilen för många år sen men värme, olja etc har fått den att deformera sig och gett ett stort luftläckage som bara visar sig ibland, förmodligen beroende på hur varmt det är och hur motorn rör sig. Du kan se i överkanten i hålet för spjället att det är som en försänkning. Med den bortplockad går bilen hur bra som helst :)


2019-10-04
C7a inne för service, oljeservice samt byte av bakaxelolja. Vi rekommenderar starkt att du byter olja i bakaxeln när bilen gått ett tag och den är inkörd. Det verkar vara en hel del som ska nötas in i de nya diffarna för det är silver i oljan och pluggarna ser ut så här. Se därför till att byta bakaxeloljan när du kört en säsong!



2019-09-28
Tack allesammans som kom till vår höstavslutning!! Väderprognosen för dagen var inte kul så det blev lite mindre folk än tidigare år, våra plastbilar tål inte vatten så många stannade hemma :p:p Vi hade trots allt tur för regnet kom inte förren vid klockan ett och då hade de flesta rört sig hemåt, redan vid 9:30 var det fullt med folk här så de flesta hade nog koll på smhi. Många fina bilar som vanligt , den som tog hem priset för dagens finaste bil var en snyggt renoverad C2a. Trots mindre folk än vanligt och vi hade gjort mer mat än tidigare år så tog det slut vilket är ett bra betyg till Ki som ordnade allt :cool:

Vi hade Veidec här som demonstrerade sin produkter på en snygg röd C7 GrandSport, vi hade med Veidec på sommarmötet i Sunne och gjorde succe där och det blev samma sak här. De har helt suveräna produkter som används på den professionella marknaden i vanliga fall men som vi fått möjlighet att sälja till privatmarknaden. Vi rensade mer eller mindre vårt Veidec lager under dagen :) Kika på Veidec





2019-09-22
Dags för vår höstträff tillsammans med Club Corvette - 28 september 10-15 kör vi som vanligt. Vi har haft tur med vädret alla år hittills, vi får se hur det blir i år :)


2019-09-21
Kopplingsbyte i en 2009 C6a, han är förståndig och byter ut allt som har med kopplingen att göra för att slippa bekymmer. Tredje kopplingsbytet denna vecka, börjar bli tjatigt :) Bilen hade de dåliga XS power headersen :( samma skräp som OBX, billigt ..... jag har visat foton på dessa headers förut, dålig passning, otäta flänsar och de hänger ner långt under bilen - lägsta punkten vilket är bra vid farthinder ....






2019-09-20
En nyrenoverad LS3a som ska återmonteras i 2013 GrandSporten vi har inne - som ny :cool:




2019-09-19
En Z06a från norge som ska få oljetråget tätat pga av det vanliga felet med läckage i framkanten. Samtidigt byter vi olja i växellåda och diff. Bilen används nästan bara till bankörning och han har bromsar därefter .. AP Racing som enligt min åsikt är de bästa :)





2019-09-12
C6a inne med läckande oljetråg och trasig yttre damask på drivaxeln.



2019-09-11
C5a som ska få ett Magnaflow system installerat, måste säga att det är nog det mest prisvärda C5 systemet med en lagom ljudnivå så bilen går att långköra.




2019-09-11
05a kom hit på bärgare med det klassiska felet med trasig solenoid i växelföraren.


2019-09-10
En läcker Kolfiber spoiler från Katech, dyr men vilken kvalite !!



2019-09-09
2017 Z06a som ska få ett Lingenfelter 720hk kit installerat, det spinner kompressorn 15% snabbare. Det blev lite extra pyssel för vi lärde oss när vi skulle mappa den att just årsmodell 17 har ett problem med MAP Sensorn - DTC P0106 som får bilen att hamna i Reduced Engine Power :( Vi fick uppdatera bilen till senaste GM version innan vi kunde mappa den. Det visade sig vara ett känt problem ......







2019-09-07
Byte av slavcylinder samt koppling/svänghjul i en 07 Z06a. Slavcylindern mådde inte så bra :) Orsaken var att lagret skurit.



2019-09-05
2005a med kompressor som har problem med bränslepump och övertankning mellan tankarna. I denna bytte vi ut båda pumpenheterna till den bättre Z06 versionen samt övertankningsröret.






2019-09-03
Fin Z06a inne för storservice.


2019-08-31
Ibland blir det lite annat än Corvette/Camaro som denna Raptor som är inne för service.


2019-08-30
Fortsatt mest servicar, inte mycket att visa :) men ibland så kommer lite nya modeller in som denna Carbon 65 Edition :cool:




2019-08-20
Grand Sport 2013 med havererad vevaxel, det hade varit kompressor på denna och remskivan har lossnat på veven så den har roterat med följden att den slipat ner veven så den har ca 2mm mindre diameter i änden .... det blir ny vev och allt som det medför.

Det ser aldrig kul ut med motorn urplockad :)





2019-08-16
Camaro med LS3 som ska mappas


2019-08-12
Vi har haft ganska lugnt nu sista veckorna i väntan på att alla är tillbaks från semestrarna och skolorna börjar, det har mest varit vanliga servicar och denna helt original Z06a som kom in med knack i motorn. Visade sig att det var alldeles för låg oljenivå, som tur var slutade han köra och tog hit den på bärgare så fort han märkte det. Det gick i 5 liter olja :eek:


2019-07-24
C6a 2005, kompressorbil i behov av ny koppling. Det är mycket att plocka ner för att byta kopplingen, på en bil med headers som denna måste även headersen bort för att kunna komma åt och ta bort kåpan bak på maskin och kopplingen så det blir en hel del tid. Ägaren till denna är smart för han passar på att byta alla komponenter i kopplingssystemet(koppling, svänghjul, slavcylinder och master cylinder) samt packbox bak på maskin och pilot lagret.






2019-07-22
Camaro 2013 ZL1 med automatlåda inne för att få en Lingenfelter GT14 kam installerad, 485.4hk blev det på bakhjulen med en säker mapp. Om spridarna hade räckt till hade vi kunnat plocka ur 20-25hk till utan problem :). Nu tog spridarna slut vid 6400rpm så vi satte varvstoppet där och var snälla med tändningen så det skulle räcka till. Det är mycket som måste plockas bort för kambytet och mycket mer är det när det är en kompressorbil.




2019-07-18
C6 ZR1 inne för att få ett nytt B&B Fusion installerat. Kolla putsen på det gamla avgassystemet och under bilen :cool:


2019-07-16
C5a med trasig A/C, tror det är dags att byta A/C kompressorn :):)



2019-07-12
Camaro 2013 manuell med vårt Stage 1 kampaket mappad, lämnade 425hk på bakhjulen.


2019-07-10
En C7a inne som vi hållt på med förut, bla flexfuel. Idag ska det på ett nytt avgassystem.





2019-07-12
Äntligen lite andrum, vi brukar få en lite lugn period en liten bit in i Juli fram till att skolorna startar igen. Vi har haft fruktansvärt mycket jobb så det har inte funnits tid och ork att uppdatera här tyvärr men ska försöka komma igång igen :)


2019-06-29
Ett par bilder från timeattack på Mantorp, det är vi som har lilla bubbelpolen utanför tältet :)



2019-06-21
Motorn på väg i en av Callawaybilarna, lite upphottad inför nästa race :cool:


2019-06-18
En lite specialbyggd 2013 ZR1a inne för reparation.


2019-06-17
Ännu en C6a med vårt kampaket, PFADT headers och AFE Momentum insug nästan klar, denna gång en 2007a med LS2 motorn. Den lämnade 370hk på bakhjulen på vår dyno, det är en effektökning på ca 85hk på denna LS2a.



2019-06-14
Sommarmötet i Sunne, vi demonstrerade och sålde Veidec produkter. Veidec säljs i vanliga fall endast till den professionella marknaden men vi är det enda undantaget som säljer till privatpersoner. Det finns en tvättplats för bilarna vid sommarmötet och den första kunden som köpte vårt rengöringpaket och tvättade bilen blev snabbt omringad av andra corvetteägare som undrade vad hon använde för något :) Efter det spred sig ryktet och vi sålde slut på de produkterna första dagen :D

Det som blev så väldigt populärt är Veidecs tvättmedel DuoClean, Micro Polish och Microfiber duk - det finns också spray munstycken av väldigt hög kvalite till båda produkterna. Tvätta bilen med DuClean, antingen i koncentrat på väldigt smutsiga ytor eller i vanliga fall utspätt 1:20, skölj av bilen och spraya sedan med Micro Polish i det våta och torka av bilen med Microduken - det räcker alltså att torka av, du behöver inte polera. Bilen får en extremt högblank glasliknande yta dessutom använder du den på rutorna vilket ger en vattenavstötande effekt. Detta håller sedan 5-7 biltvättar innan det är dags att applicera Micro Polish igen. Om du är intresserad kika under Bilvård i vår webbutik.


2019-06-13
Club Corvette Sommarmöte i Sunne, ZR1an var där :)


2019-06-11
Det blev lite C7R mek också, vi har lite problem med en topp på Callaway bilen som vi måste åtgärda.


2019-06-11
En C5 Z06 som ska få en ny koppling, master cylinder och slavcylinder installerat. Samtidigt ska vi fixa det vanliga problemet med displayen på A/C Enheten.



2019-06-10
En C6 Z06 från Finland som ska få PFADT Headers, Momentum insug och ett B&B Fusion installerat samt en MGW Flat-stick shifter. Den ska också fixa topparna som har det vanliga LS7 problemet.




2019-06-06
TimeAttack deltävling två i år, Kinnekulle Ring denna gång. Det blev en mix av sol och regn de tre dagar som vi körde, bästa tid i torrt blev 51,4 och i blött 55,60 Det blev en 2a och 3e plats denna gång.



2019-06-04
Bränslepumpen ska bytas i en C6 Z06a, uppenbarligen har ägaren gjort det förut för han har kapat hål så det går lätt att komma åt uppifrån :)


2019-06-03
En C6a som ska renovera automatlådan




2019-06-01
En 2012 GrandSport som ska få lite styling i form av kolfibersplitter och sidokjolar.






2019-05-30
Det har blivit många Camaro i år, det är headers och luftintag som är vanligast - precis som på Corvetterna är det PFADT headers och Momentum insug som gäller. Denna är en 2013 ZL1a som ska uppgraderas.


2019-05-27
Båda 2009 C6orna med kampaket mappade på dynon idag, bilarna är identiska i allt och gula bilen lämnade 415hk och svarta 421hk på bakhjulen :cool: Vår dyno mäter ca 10% lägre än en Rototest som anses vara den mest exakta dynon så verkliga siffror är ca 460hk respektive ca 467hk på bakhjulen.



2019-05-26
Den andra kambilen denna helg klar :cool:


2019-05-26
Fullt på kontoret :) utöver dessa har vi en bil på lyften som vi installerar kam på idag.



2019-05-25
Det kom in två 2009 C6or idag från södra sverige - en gul och en svart, de ska båda få vårt Stage II kampaket installerat (kam, ventilfjädrar och stötstänger) samt CompCam vipparmslager, C5R kamkedja och ny damper. Det ger en skön ruppig tomgång och mer effekt på toppen jämfört med Stage 1 kitet, jag har varnat dem att det troligen inte är besiktningsbart men de ville köra på detta paket ändå, de flesta kör ju Stage 1 paketet som är besiktningsvänligt. Båda bilarna har sen tidigare PFADT headers och AFE Momentum insug. Idag gjorde vi klart kaminstallationen i den svarta, imorgon gör vi den gula. På måndag blir det mappning av båda.




2019-05-24
Denna bil har varit med här förut, vi har väntat på att kunden ska få tillbaks GrandSport kitet från sin lackare. Nu sitter allt på och vi har även monterat en uppsättning Penske coilovers :cool: Jag tycker att de nylackade delarna ser ut att vara en nyans ljusare än det gamla, ägaren får ta en diskussion med sin lackare.


2019-05-23
En -01 C5a inne för byte av rattlägesgivare.



2019-05-22
En 2008 C6a som fått nya bromsskivor och belägg runt om samt nytt filter och olja i automatlådan.


2019-05-20
Rattstång från den oranga flooded 2011 Z06a som jag skrivit om tidigare. Vi har ju luskat ut alla dumheter som de gjort när de förskt få liv i bilen innan de exporterat den från USA, nästan allt är fel - fel datorer, fel kabelstammar, det ligger olika chassinummer i olika moduler och det värsta är att det är en mix av prylar från 2008 och 2011 och de är inte kompatibla med varandra. Nu är de flesta datorer utbytta, kabelstammar till rattstång och till hela motorrummet utbytta och allt är nu programmerat med den senaste och korrekta programvaran samt korrekt chassinummer. Det ser inte kul ut med hela instrumenteringen urplockad men det var ett måste för att tex byta ut head-up enheten. Det sista vi hittade var att själva rattstången var fel, den var från en 2008 och givare som tex rattlägesgivare som måste vara i en 2011 passar inte på denna så nu väntar vi på en ny 2011 rattstång .....





2019-05-20
En 2017 Z06a som vi just satt i PFADT Headers och AFE momentum luftintag, vi väntar nu på Lingenfelters kompressoruppgraderingskit. Kitet sitter fast i tullen hos Postnord sen 1 1/2 vecka, försöker man få dem att skynda på så får man bara som svar 'vi har mycket just nu' - det lustiga är att de säger det året runt, vilket skitföretag! ständiga förseningar och försvunna paket :mad: som jämförelse så är det aldrig problem med UPS/Fedex/DHL och vi har stora mängder försändelser som kommer in från utlandet. Kunden ska hämta bilen på torsdag men det ser tyvärr ut att vara kört just nu.


2019-05-18
En -04 Z06a som ska uppdateras med ett av våra kampaket mm, det blir dyno på måndag. De senaste veckorna har varit hektiska, det är långa dagar - sju dagar i veckan nu men försöker komma ihåg att ta lite kort och uppdatera här :)





2019-05-15
En nyimporterad C6a från England med alldeles för vass kam för svenska krav, det blev att byta kam och vi fixade också rattlåset som krånglade. En varning till de som funderar på att köpa en bil från England, ALLA bilar som vi sett från England är fruktansvärt rostiga och aluminumen är förstörd. De är så mycket salt i luften från havet så allt som kan rosta och ärga blir rejält förstört!


2019-05-10/11
Timeattack premiär på Ring Knutstorp, bra start på säsongen med en 2a och 3e plats :)
Enda problemet var buller från C7an, C6an klarade sig. Det blev ett väldigt snabbt ihopsvetsat Biltema system för att vi skulle få köra, vackert va :):)




2019-05-08
Camaro som ska mappas, lämnade 429hk på bakhjulen på vår dyno



2019-05-06
Det kommer alltid lite kul byggen, denna med LS motor med turbo :cool:


2019-05-06
En 05a med trasiga topplockspackningar efter att den kokat, vattenpumpern hade pajat men ägaren lyckades inte köra åt sidan och stänga av förren det var försent. Det blev ny vattenpump och nya topplockspackningar, tur att det inte blev värre.


2019-05-05
Oljeservice och byte av diffolja på en C7 Z06 i morse och sen var det dags för det lite större jobbet. En C6 Z06 med paj låda, vi bytte koppling i denna nyligen, då byttes även växellådsoljan och vi såg då att det var fel olja i lådan :eek: Förra ägaren hade använt nån vanlig olja för manuell låda men det fungerar INTE i Corvettens manuella lådor, det pajar syncringarna!! Det måste vara ATF i dessa lådor, det står tom med stor text bredvid påfyllningspluggen, svårt att missa. Nu fick vi plocka ur lådan och sätta i en ny(begagnad) låda från en -07a med 2700mil, en väldigt onödig kostnad för ägaren pga den tidigare ägarens okunskap.







2019-05-04
En C6 Z06a inne för byte av slavcylinder till kopplingen och fullservice med byte av samtliga vätskor, kör Timeattack. Slavcylindern mådde inte så bra .... :p



2019-05-04
En av två C7or som var inne för service idag.


2019-05-03
Nästa C7a, en 2016 denna gång som ska få headers




2019-05-03
Det sitter LS3 motorer i allt möjligt, denna är en Hoss Hog som behövde lite felsökning :cool:


2019-05-02
En C7 Z06 cab årsmodell 2019 inne för att få PFADT headers och Momentum insug.





2019-05-01
Utbytt damper på en -05, tyvärr lider alla bilar 97-05 av damper bekymret att de separerar i gummit, första varningssignalen är att det kvittrar vid kallstart.


2019-05-01
Man blir lite less när man hittar sånt här i bil efter bil - LÄS MANUALEN ! ... underdimensionerat batteri, ett batteri till Corvetten oavsett C5, C6 eller C7 ska ha minst 640A i CCA (Cold Cranking Amp) - egentligen 650 men 640A är en standard storlek som är lätt att få tag på. Med ett underdimensionerat batteri som detta så överbelastas batteriet vid varje start och livslängden kortas rejält med alla möjliga problem som följd.


2019-04-30
Min kvällssysselsättning börjar bli klar, första bakplanet med beräkningsmoduler klar, lite arbete kvar med programvaran och sen ska det göras två till :)


2019-04-29
Väldigt vanlig fel på alla C6or, mest på bilar som går på bana - trasiga motorfästen. I denna åker det i poly/aluminumfästen, detta motorfäste är tredelat och fyllt med poly, bulten är inte genomgående utan den är tvådelad.



2019-04-27
En till som köpt avgassystem på blocket och vill ha hjälp med montering, passar inte ...... inte första gången, många vet inte att det är olika bockningar på 05-08 och 09-13, denna bil är en 08 och han hade köpt ett system för 09-13.


2019-04-25
Hur gör man för att få bättre ljuddämpning här ? Det är inte mycket plats när systemet sitter på sidan.


2019-04-25
Kopplingsbyte pågår, vi sätter i bästa kopplingen som finns till corvetten idag - en Centerforce Dyad. Den är betydligt dyrare än en original men du hinner förbruka en original koppling 4-5 gånger innan du behöver byta en Dyad, räkna in kostnaden för arbetstid varje gång så är Dyad kopplingen extremt billig. Den håller för väldigt höga effekter vi använder den i den kermitgröna C5an som har över 1100hk - 4e säsongen nu och i många Z06or :) Och nästan det viktigaste är att den är lika lättrampad som original. Den passar i alla C5/C6/C7 97-19.



2019-04-24
Det blev en fin testdag på mantorp med perfekt väder, bilarna gick som förväntat enda bekymret är ljudnivån på C7an som vi måste titta på.



2019-04-23
Callaway bilarna klara för premiären imorgon. Det blir Mantorp för en testdag tillsammans med DriversClub :)


2019-04-23
En Camaro -73 med LS3 motor inne för lite jobb


2019-04-23
Installation av en ACS spoiler på en C5a



2019-04-22
Och nu till nått helt annat ... när jag inte håller på med bilar så ägnar jag min tid till annat roligt, detta är ett bakplanskort med inbyggd intelligens till ett beräkningskluster som jag tagit fram - 16 beräkningsnoder per bakplan :)



2019-04-20
Tikt kolfiber luftintag och oljekyl installerat på en Z06a


2019-04-19
Montering av ett B&B Fusion system på en C5a pågår ..


2019-04-18
En vacker AC Cobra med LS3 motor, inne idag för justering av mappen. Vi hjälper många som sätter LS motorer i andra bilar än Corvette och självklart även många som byter motor i sin Corvette. Tyvärr så är det aldrig bara bolt-on utan det behövs en justering för de förutsättningar som gäller i varje bil.



2019-04-15
En C7 Z06 som vi monterar en större (tjockare) helaluminum intercooler.




2019-04-14
En 2008 C6 automat inne för att få en ny diff monterad - det blir en 3:42 istället för 3:15 som satt original.


2019-04-07
En C6 Z06 inne som ska få ny PFADT polybussningar i hela chassit, en väldigt populär uppgradering. Många bussningar blir det att byta :)




2019-04-06
Vi har använt mycket tid till en 2011 Z06 Carbon Edition som är 'flooded'. De som har försökt göra iordning bilen har misslyckats totalt. Det sitter fel databoxar, fel kabelstammar och mycket är inte åtgärdat efter vattenskadorna. Här är ett exempel på dolda skador i en 'flooded' bil, detta är en bälteshållare/bältessträckare som är totalt upprostad inuti och tyvärr inget som gick att rädda utan det blir en ny.


2019-04-05
Nyrenoverade och förstärkta automatlådan åker i C5an


2019-03-27
Lite ombyggnad av pedalstället på Callaway C7an pågår, vi ska ändra på bromsen så vi får mer bromstryck utan att behöva ha ett högerben som en kroppsbyggare :)


2019-03-26
En C6 Z06 som vi håller på och monterar i en nyrenoverad och ombyggd motor speciellt gjord för överladdning och högt varv med ett kortare slag och 9.5 i komp. Vi använder ett A&A Kompressorkit med den stora V7 kompressorn, methanolinsprut och flexfuel. Notera den nya typen av vipparmsbrygga från compcam som använder originalvipparmar men med en hel stabiliserande stålbrygga med deras trunion lager.



2019-03-25
Diffen till C5an var i sämre skick än vad vi hoppades, lamellpaketet var förstört och magneten var som en igelkott :eek: I övrigt var allt ok så med ett nytt lamellpaket, lite o-ringar och nya packboxar så blir den helt ok.


2019-03-22
C7 Z06a som ska få nya fälgar


2019-03-21
PFADT headersen som ska i C5an. Notera svetsarna och den fantastiska finishen - jämför det med Kooks, American Racing, LG mfl som blir fula och får ytrost. PFADT headersen får en vacker färg av värmen med tiden och håller sig fina, ger mycket bättre bottenvrid och samma toppeffekt som de andra märkena. De har också fördelen med sin 4-2-1 design att det blir gott om plats där headersen går förbi startmotorn och ramen och motsvarande på andra sidan dvs inte alls de värmeproblem som de andra dras med.


2019-03-20
Nästa automatlåda .... :) denna gång en C5a med 16000mil på mätaren som ska renoveras inklusive konvertern. Samtidigt ska vi montera PFADT headers mm. Diffen var i dåligt skick med läckande packboxar och silver i diffoljan, vi provar att byta packboxarna och rengöra allt så får vi se hur länge den håller, den viner inte än i varje fall :eek:




2019-03-19
Idag gjorde vi klar en -05a som vi hållt på med ett tag, automatlådan som vi haft på renovering är tillbaks och ska monteras. Även konvertern renoverad och med höjd stall-speed. Kunden ville också ha en annan utväxling på bakaxeln så den byttes från 2:73 till en begagnad 3:15






2019-03-10
C6an färdigstrippad, väntar nu bara på leverans av bodykitet :cool:




2019-03-08
C6an provstartad så motormässigt är den klar, bara methanolsystemet kvar att installera. Vi har börjat strippa den inför konverteringen till en GrandSport, bara bakskärmarna kvar att plocka av :)


2019-03-04
Vi har väntat på topplockspackningar och ATI damper som varit på backorder men idag så ska vi börja montera allt.


2019-02-22
Vi har börjat på C6an med att demontera allt, det tar ett bra tag med en Edelbrock kompressor :p Det ska in AFR/Mamo toppar, kam, johnson lyftare, stötstänger, ATI damper, Grantelli tändspolar och tändkablar samt methanolkit på denna. Så fort vi får hem delar ska den också konverteras till en GrandSport :cool:





2019-02-21
Camaron är klar, det som är kvar är att köra den på dynon men det blir om nån månad när vintervägarna är borta. Vi har gjort en Mini-tune på den så den går utmärkt att köra men ägaren får låta bli att gasa fullt tills den är körd på dynon.



2019-02-18
Idag började vi med Camaron, idag åkte kammen i och imorgon fortsätter vi med fjädrar, headers mm.


Lite av det som ska i.


2019-02-13
TimeAttack 2019 drar snart igång, första eventet är en kombinerad media/racehelg på Knutstorp 10-11 Maj. Se kalendern nedan för alla datum.

Om du är intresserad av att vara med eller bara nyfiken så kika på http://timeattacknu.se/2018/11/anmalan-time-attack-2019-ar-oppen/ - Där hittar du en presentation av TimeAttack och anmälan!

Vi är självklart med som tidigare, med en andra och tredjeplats i Unlimited klassen förra året i bakfickan. Förberedelserna pågår för fullt i verkstan för att få allt klart :)

Glöm inte att kika på https://www.facebook.com/Timeattacknu för all info om vad som är på gång.


2019-02-09
Idag kom årets första bil, en Camaro 2015 som ska få vårt kampaket, PFADT headers och AFE Momentum insug monterat. Detta paket brukar ge omkring +90-100hk på bakhjulen. Kunden körde hit den på en lastbil så det blev lite special att lasta av den :)




2019-01-09
Lite bilder på AFR topparna som ska i C6an/2006. MMS 235 LSx NFI med 1.630 exhaust valves, AFR 8019 HR springs med Titanium retainers, CNC+ Option (custom valvework and hand-finishing critical parts of the flow path). Original LS2 kompression.




2019-01-07
Nytt år och det har redan börjat fylla på i kalendern, en Camaro 2015 som ska få en kam och PFADT headers, en 06a Corvette med Edelbrockkompressor som vi arbetat med tidigare ska få AFR Tony Mamo specialgjorda toppar med kam. 17 februari öppnar vi verkstan efter vinteruppehållet.

Även om du kanske inte har Corvetten ute då så kom förbi och fika! :):p:p:p:)
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top