2019 -.. Aktuellt - Uppdateras löpande

Status
Not open for further replies.

Admin

Administrator
Staff member
2019 ... ett nytt spännande Corvetteår, vi är liksom 2014, 2015, 2016, 2017 och 2018 samarbetspartner med Clubcorvette !

Ett litet urval med bilder och kommentarer kring det som händer på AK-Racing, vi tar kort och kommenterar i mån av tid :)

Klicka på namnet under bilderna för att se dem i full upplösning.

Se de andra trådarna för tidigare år ! Om du har ett långsamt internet kan det ta en stund att ladda de tidigare åren eftersom det är mängder med bilder.
Lite från 2018
Lite från 2017
Lite från 2016
Lite från 2013-2015



2019-06-21
Motorn på väg i en av Callawaybilarna, lite upphottad inför nästa race :cool:


2019-06-18
En lite specialbyggd 2013 ZR1a inne för reparation.


2019-06-17
Ännu en C6a med vårt kampaket, PFADT headers och AFE Momentum insug nästan klar, denna gång en 2007a med LS2 motorn. Den lämnade 370hk på bakhjulen på vår dyno, det är en effektökning på ca 85hk på denna LS2a.



2019-06-14
Sommarmötet i Sunne, vi demonstrerade och sålde Veidec produkter. Veidec säljs i vanliga fall endast till den professionella marknaden men vi är det enda undantaget som säljer till privatpersoner. Det finns en tvättplats för bilarna vid sommarmötet och den första kunden som köpte vårt rengöringpaket och tvättade bilen blev snabbt omringad av andra corvetteägare som undrade vad hon använde för något :) Efter det spred sig ryktet och vi sålde slut på de produkterna första dagen :D

Det som blev så väldigt populärt är Veidecs tvättmedel DuoClean, Micro Polish och Microfiber duk - det finns också spray munstycken av väldigt hög kvalite till båda produkterna. Tvätta bilen med DuClean, antingen i koncentrat på väldigt smutsiga ytor eller i vanliga fall utspätt 1:20, skölj av bilen och spraya sedan med Micro Polish i det våta och torka av bilen med Microduken - det räcker alltså att torka av, du behöver inte polera. Bilen får en extremt högblank glasliknande yta dessutom använder du den på rutorna vilket ger en vattenavstötande effekt. Detta håller sedan 5-7 biltvättar innan det är dags att applicera Micro Polish igen. Om du är intresserad kika under Bilvård i vår webbutik.


2019-06-13
Club Corvette Sommarmöte i Sunne, ZR1an var där :)


2019-06-11
Det blev lite C7R mek också, vi har lite problem med en topp på Callaway bilen som vi måste åtgärda.


2019-06-11
En C5 Z06 som ska få en ny koppling, master cylinder och slavcylinder installerat. Samtidigt ska vi fixa det vanliga problemet med displayen på A/C Enheten.



2019-06-10
En C6 Z06 från Finland som ska få PFADT Headers, Momentum insug och ett B&B Fusion installerat samt en MGW Flat-stick shifter. Den ska också fixa topparna som har det vanliga LS7 problemet.




2019-06-06
TimeAttack deltävling två i år, Kinnekulle Ring denna gång. Det blev en mix av sol och regn de tre dagar som vi körde, bästa tid i torrt blev 51,4 och i blött 55,60 Det blev en 2a och 3e plats denna gång.



2019-06-04
Bränslepumpen ska bytas i en C6 Z06a, uppenbarligen har ägaren gjort det förut för han har kapat hål så det går lätt att komma åt uppifrån :)


2019-06-03
En C6a som ska renovera automatlådan




2019-06-01
En 2012 GrandSport som ska få lite styling i form av kolfibersplitter och sidokjolar.






2019-05-30
Det har blivit många Camaro i år, det är headers och luftintag som är vanligast - precis som på Corvetterna är det PFADT headers och Momentum insug som gäller. Denna är en 2013 ZL1a som ska uppgraderas.


2019-05-27
Båda 2009 C6orna med kampaket mappade på dynon idag, bilarna är identiska i allt och gula bilen lämnade 415hk och svarta 421hk på bakhjulen :cool: Vår dyno mäter ca 10% lägre än en Rototest som anses vara den mest exakta dynon så verkliga siffror är ca 460hk respektive ca 467hk på bakhjulen.



2019-05-26
Den andra kambilen denna helg klar :cool:


2019-05-26
Fullt på kontoret :) utöver dessa har vi en bil på lyften som vi installerar kam på idag.



2019-05-25
Det kom in två 2009 C6or idag från södra sverige - en gul och en svart, de ska båda få vårt Stage II kampaket installerat (kam, ventilfjädrar och stötstänger) samt CompCam vipparmslager, C5R kamkedja och ny damper. Det ger en skön ruppig tomgång och mer effekt på toppen jämfört med Stage 1 kitet, jag har varnat dem att det troligen inte är besiktningsbart men de ville köra på detta paket ändå, de flesta kör ju Stage 1 paketet som är besiktningsvänligt. Båda bilarna har sen tidigare PFADT headers och AFE Momentum insug. Idag gjorde vi klart kaminstallationen i den svarta, imorgon gör vi den gula. På måndag blir det mappning av båda.




2019-05-24
Denna bil har varit med här förut, vi har väntat på att kunden ska få tillbaks GrandSport kitet från sin lackare. Nu sitter allt på och vi har även monterat en uppsättning Penske coilovers :cool: Jag tycker att de nylackade delarna ser ut att vara en nyans ljusare än det gamla, ägaren får ta en diskussion med sin lackare.


2019-05-23
En -01 C5a inne för byte av rattlägesgivare.



2019-05-22
En 2008 C6a som fått nya bromsskivor och belägg runt om samt nytt filter och olja i automatlådan.


2019-05-20
Rattstång från den oranga flooded 2011 Z06a som jag skrivit om tidigare. Vi har ju luskat ut alla dumheter som de gjort när de förskt få liv i bilen innan de exporterat den från USA, nästan allt är fel - fel datorer, fel kabelstammar, det ligger olika chassinummer i olika moduler och det värsta är att det är en mix av prylar från 2008 och 2011 och de är inte kompatibla med varandra. Nu är de flesta datorer utbytta, kabelstammar till rattstång och till hela motorrummet utbytta och allt är nu programmerat med den senaste och korrekta programvaran samt korrekt chassinummer. Det ser inte kul ut med hela instrumenteringen urplockad men det var ett måste för att tex byta ut head-up enheten. Det sista vi hittade var att själva rattstången var fel, den var från en 2008 och givare som tex rattlägesgivare som måste vara i en 2011 passar inte på denna så nu väntar vi på en ny 2011 rattstång .....





2019-05-20
En 2017 Z06a som vi just satt i PFADT Headers och AFE momentum luftintag, vi väntar nu på Lingenfelters kompressoruppgraderingskit. Kitet sitter fast i tullen hos Postnord sen 1 1/2 vecka, försöker man få dem att skynda på så får man bara som svar 'vi har mycket just nu' - det lustiga är att de säger det året runt, vilket skitföretag! ständiga förseningar och försvunna paket :mad: som jämförelse så är det aldrig problem med UPS/Fedex/DHL och vi har stora mängder försändelser som kommer in från utlandet. Kunden ska hämta bilen på torsdag men det ser tyvärr ut att vara kört just nu.


2019-05-18
En -04 Z06a som ska uppdateras med ett av våra kampaket mm, det blir dyno på måndag. De senaste veckorna har varit hektiska, det är långa dagar - sju dagar i veckan nu men försöker komma ihåg att ta lite kort och uppdatera här :)





2019-05-15
En nyimporterad C6a från England med alldeles för vass kam för svenska krav, det blev att byta kam och vi fixade också rattlåset som krånglade. En varning till de som funderar på att köpa en bil från England, ALLA bilar som vi sett från England är fruktansvärt rostiga och aluminumen är förstörd. De är så mycket salt i luften från havet så allt som kan rosta och ärga blir rejält förstört!


2019-05-10/11
Timeattack premiär på Ring Knutstorp, bra start på säsongen med en 2a och 3e plats :)
Enda problemet var buller från C7an, C6an klarade sig. Det blev ett väldigt snabbt ihopsvetsat Biltema system för att vi skulle få köra, vackert va :):)




2019-05-08
Camaro som ska mappas, lämnade 429hk på bakhjulen på vår dyno



2019-05-06
Det kommer alltid lite kul byggen, denna med LS motor med turbo :cool:


2019-05-06
En 05a med trasiga topplockspackningar efter att den kokat, vattenpumpern hade pajat men ägaren lyckades inte köra åt sidan och stänga av förren det var försent. Det blev ny vattenpump och nya topplockspackningar, tur att det inte blev värre.


2019-05-05
Oljeservice och byte av diffolja på en C7 Z06 i morse och sen var det dags för det lite större jobbet. En C6 Z06 med paj låda, vi bytte koppling i denna nyligen, då byttes även växellådsoljan och vi såg då att det var fel olja i lådan :eek: Förra ägaren hade använt nån vanlig olja för manuell låda men det fungerar INTE i Corvettens manuella lådor, det pajar syncringarna!! Det måste vara ATF i dessa lådor, det står tom med stor text bredvid påfyllningspluggen, svårt att missa. Nu fick vi plocka ur lådan och sätta i en ny(begagnad) låda från en -07a med 2700mil, en väldigt onödig kostnad för ägaren pga den tidigare ägarens okunskap.







2019-05-04
En C6 Z06a inne för byte av slavcylinder till kopplingen och fullservice med byte av samtliga vätskor, kör Timeattack. Slavcylindern mådde inte så bra .... :p



2019-05-04
En av två C7or som var inne för service idag.


2019-05-03
Nästa C7a, en 2016 denna gång som ska få headers




2019-05-03
Det sitter LS3 motorer i allt möjligt, denna är en Hoss Hog som behövde lite felsökning :cool:


2019-05-02
En C7 Z06 cab årsmodell 2019 inne för att få PFADT headers och Momentum insug.





2019-05-01
Utbytt damper på en -05, tyvärr lider alla bilar 97-05 av damper bekymret att de separerar i gummit, första varningssignalen är att det kvittrar vid kallstart.


2019-05-01
Man blir lite less när man hittar sånt här i bil efter bil - LÄS MANUALEN ! ... underdimensionerat batteri, ett batteri till Corvetten oavsett C5, C6 eller C7 ska ha minst 640A i CCA (Cold Cranking Amp) - egentligen 650 men 640A är en standard storlek som är lätt att få tag på. Med ett underdimensionerat batteri som detta så överbelastas batteriet vid varje start och livslängden kortas rejält med alla möjliga problem som följd.


2019-04-30
Min kvällssysselsättning börjar bli klar, första bakplanet med beräkningsmoduler klar, lite arbete kvar med programvaran och sen ska det göras två till :)


2019-04-29
Väldigt vanlig fel på alla C6or, mest på bilar som går på bana - trasiga motorfästen. I denna åker det i poly/aluminumfästen, detta motorfäste är tredelat och fyllt med poly, bulten är inte genomgående utan den är tvådelad.



2019-04-27
En till som köpt avgassystem på blocket och vill ha hjälp med montering, passar inte ...... inte första gången, många vet inte att det är olika bockningar på 05-08 och 09-13, denna bil är en 08 och han hade köpt ett system för 09-13.


2019-04-25
Hur gör man för att få bättre ljuddämpning här ? Det är inte mycket plats när systemet sitter på sidan.


2019-04-25
Kopplingsbyte pågår, vi sätter i bästa kopplingen som finns till corvetten idag - en Centerforce Dyad. Den är betydligt dyrare än en original men du hinner förbruka en original koppling 4-5 gånger innan du behöver byta en Dyad, räkna in kostnaden för arbetstid varje gång så är Dyad kopplingen extremt billig. Den håller för väldigt höga effekter vi använder den i den kermitgröna C5an som har över 1100hk - 4e säsongen nu och i många Z06or :) Och nästan det viktigaste är att den är lika lättrampad som original. Den passar i alla C5/C6/C7 97-19.



2019-04-24
Det blev en fin testdag på mantorp med perfekt väder, bilarna gick som förväntat enda bekymret är ljudnivån på C7an som vi måste titta på.



2019-04-23
Callaway bilarna klara för premiären imorgon. Det blir Mantorp för en testdag tillsammans med DriversClub :)


2019-04-23
En Camaro -73 med LS3 motor inne för lite jobb


2019-04-23
Installation av en ACS spoiler på en C5a



2019-04-22
Och nu till nått helt annat ... när jag inte håller på med bilar så ägnar jag min tid till annat roligt, detta är ett bakplanskort med inbyggd intelligens till ett beräkningskluster som jag tagit fram - 16 beräkningsnoder per bakplan :)



2019-04-20
Tikt kolfiber luftintag och oljekyl installerat på en Z06a


2019-04-19
Montering av ett B&B Fusion system på en C5a pågår ..


2019-04-18
En vacker AC Cobra med LS3 motor, inne idag för justering av mappen. Vi hjälper många som sätter LS motorer i andra bilar än Corvette och självklart även många som byter motor i sin Corvette. Tyvärr så är det aldrig bara bolt-on utan det behövs en justering för de förutsättningar som gäller i varje bil.



2019-04-15
En C7 Z06 som vi monterar en större (tjockare) helaluminum intercooler.




2019-04-14
En 2008 C6 automat inne för att få en ny diff monterad - det blir en 3:42 istället för 3:15 som satt original.


2019-04-07
En C6 Z06 inne som ska få ny PFADT polybussningar i hela chassit, en väldigt populär uppgradering. Många bussningar blir det att byta :)




2019-04-06
Vi har använt mycket tid till en 2011 Z06 Carbon Edition som är 'flooded'. De som har försökt göra iordning bilen har misslyckats totalt. Det sitter fel databoxar, fel kabelstammar och mycket är inte åtgärdat efter vattenskadorna. Här är ett exempel på dolda skador i en 'flooded' bil, detta är en bälteshållare/bältessträckare som är totalt upprostad inuti och tyvärr inget som gick att rädda utan det blir en ny.


2019-04-05
Nyrenoverade och förstärkta automatlådan åker i C5an


2019-03-27
Lite ombyggnad av pedalstället på Callaway C7an pågår, vi ska ändra på bromsen så vi får mer bromstryck utan att behöva ha ett högerben som en kroppsbyggare :)


2019-03-26
En C6 Z06 som vi håller på och monterar i en nyrenoverad och ombyggd motor speciellt gjord för överladdning och högt varv med ett kortare slag och 9.5 i komp. Vi använder ett A&A Kompressorkit med den stora V7 kompressorn, methanolinsprut och flexfuel. Notera den nya typen av vipparmsbrygga från compcam som använder originalvipparmar men med en hel stabiliserande stålbrygga med deras trunion lager.



2019-03-25
Diffen till C5an var i sämre skick än vad vi hoppades, lamellpaketet var förstört och magneten var som en igelkott :eek: I övrigt var allt ok så med ett nytt lamellpaket, lite o-ringar och nya packboxar så blir den helt ok.


2019-03-22
C7 Z06a som ska få nya fälgar


2019-03-21
PFADT headersen som ska i C5an. Notera svetsarna och den fantastiska finishen - jämför det med Kooks, American Racing, LG mfl som blir fula och får ytrost. PFADT headersen får en vacker färg av värmen med tiden och håller sig fina, ger mycket bättre bottenvrid och samma toppeffekt som de andra märkena. De har också fördelen med sin 4-2-1 design att det blir gott om plats där headersen går förbi startmotorn och ramen och motsvarande på andra sidan dvs inte alls de värmeproblem som de andra dras med.


2019-03-20
Nästa automatlåda .... :) denna gång en C5a med 16000mil på mätaren som ska renoveras inklusive konvertern. Samtidigt ska vi montera PFADT headers mm. Diffen var i dåligt skick med läckande packboxar och silver i diffoljan, vi provar att byta packboxarna och rengöra allt så får vi se hur länge den håller, den viner inte än i varje fall :eek:




2019-03-19
Idag gjorde vi klar en -05a som vi hållt på med ett tag, automatlådan som vi haft på renovering är tillbaks och ska monteras. Även konvertern renoverad och med höjd stall-speed. Kunden ville också ha en annan utväxling på bakaxeln så den byttes från 2:73 till en begagnad 3:15






2019-03-10
C6an färdigstrippad, väntar nu bara på leverans av bodykitet :cool:




2019-03-08
C6an provstartad så motormässigt är den klar, bara methanolsystemet kvar att installera. Vi har börjat strippa den inför konverteringen till en GrandSport, bara bakskärmarna kvar att plocka av :)


2019-03-04
Vi har väntat på topplockspackningar och ATI damper som varit på backorder men idag så ska vi börja montera allt.


2019-02-22
Vi har börjat på C6an med att demontera allt, det tar ett bra tag med en Edelbrock kompressor :p Det ska in AFR/Mamo toppar, kam, johnson lyftare, stötstänger, ATI damper, Grantelli tändspolar och tändkablar samt methanolkit på denna. Så fort vi får hem delar ska den också konverteras till en GrandSport :cool:





2019-02-21
Camaron är klar, det som är kvar är att köra den på dynon men det blir om nån månad när vintervägarna är borta. Vi har gjort en Mini-tune på den så den går utmärkt att köra men ägaren får låta bli att gasa fullt tills den är körd på dynon.



2019-02-18
Idag började vi med Camaron, idag åkte kammen i och imorgon fortsätter vi med fjädrar, headers mm.


Lite av det som ska i.


2019-02-13
TimeAttack 2019 drar snart igång, första eventet är en kombinerad media/racehelg på Knutstorp 10-11 Maj. Se kalendern nedan för alla datum.

Om du är intresserad av att vara med eller bara nyfiken så kika på http://timeattacknu.se/2018/11/anmalan-time-attack-2019-ar-oppen/ - Där hittar du en presentation av TimeAttack och anmälan!

Vi är självklart med som tidigare, med en andra och tredjeplats i Unlimited klassen förra året i bakfickan. Förberedelserna pågår för fullt i verkstan för att få allt klart :)

Glöm inte att kika på https://www.facebook.com/Timeattacknu för all info om vad som är på gång.


2019-02-09
Idag kom årets första bil, en Camaro 2015 som ska få vårt kampaket, PFADT headers och AFE Momentum insug monterat. Detta paket brukar ge omkring +90-100hk på bakhjulen. Kunden körde hit den på en lastbil så det blev lite special att lasta av den :)




2019-01-09
Lite bilder på AFR topparna som ska i C6an/2006. MMS 235 LSx NFI med 1.630 exhaust valves, AFR 8019 HR springs med Titanium retainers, CNC+ Option (custom valvework and hand-finishing critical parts of the flow path). Original LS2 kompression.




2019-01-07
Nytt år och det har redan börjat fylla på i kalendern, en Camaro 2015 som ska få en kam och PFADT headers, en 06a Corvette med Edelbrockkompressor som vi arbetat med tidigare ska få AFR Tony Mamo specialgjorda toppar med kam. 17 februari öppnar vi verkstan efter vinteruppehållet.

Även om du kanske inte har Corvetten ute då så kom förbi och fika! :):p:p:p:)
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top