2020 -.. Aktuellt - Uppdateras löpande

Status
Not open for further replies.

Admin

Administrator
Staff member
2020 ... ett nytt spännande Corvetteår, vi är liksom 2014-2019 samarbetspartner med Clubcorvette !

Ett litet urval med bilder och kommentarer kring det som händer på AK-Racing, vi tar kort och kommenterar i mån av tid :)

Klicka på namnet under bilderna för att se dem i full upplösning.

Se de andra trådarna för tidigare år ! Om du har ett långsamt internet kan det ta en stund att ladda de tidigare åren eftersom det är mängder med bilder.
Lite från 2019
Lite från 2018
Lite från 2017
Lite från 2016
Lite från 2013-2015


Sammanfattning av TimeAttack 2020 ( skruva upp ljudet :) )


2020-12-30
Idag blir rådjursbilen klar, allt tillbaks som det var innan krocken på insida och utsida av bilen. Vi har bara splittern fram kvar att montera :cool:



2020-12-23
Vårt lilla julpyssel :p Ett komplett set med AFE/PFADT polybussningar som ska i en -08 C6


2020-12-22
Nylackade delar till rådjursbilen. Lugn bara lugn ... det är samma färg på alla delarna, de lackades samtidigt men ljuset är lite olika i lokalen som får det att se konstigt ut :) Vi ska ha rådjursbilen klar till nyår.



2020-12-19
Nyrenoverade toppar som ska i Z06an vi började med för några dagar sedan, självklart blir det nya lager i vipparmarna också.





2020-12-18
C7 stil huvudstråkastare monterade samt moderna LED dimljus på en C6 Z06. Det har blivit många huvudstrålkastare monterade av denna modell sista halvåret, bilen ser så mycket snyggare och modernare ut! :cool:



2020-12-17
Vi har lite splitters hemma till C7, C6 Z06/GS och C5, kontakta oss på 072-2239036 eller [email protected] om du vill ha en till ditt vinterprojekt !!

Lite beskrivning av de som du ser i bilderna räknat från högst upp i bilden:
1. C6 Z06 splitter lackad svart, klicka här
2. C7 Z06 eller GrandSport ACS Stage 2 lackad i carbon flash, klicka här
3. C5 alla modeller kolfiber som är lackad svart, 3500kr! klicka här
4. C7 alla modeller inklusive Z06/GrandSport splitter lackad carbon flash, ser ut som nummer två men utan deflectors, klicka här



2020-12-16
Ytterligare en Z06a som ska renovera toppar och få nya vipparmslager, det ska i headers och en kraftig tunnelplåt med värmeisolering samtidigt. Värmeisoleringen och att tunnelplåten är rejält tjock gör att temperaturen inne i bilen och framförallt i mittkonsolen blir bra mycket lägre.



2020-12-03/08
En -07 Z06 som vi ska byta koppling, mastercylinder och slavcylinder på. Han har vibrationer i drivlinan så tuben ska också renoveras. När vi hade den nerplockad såg vi att lagret i framkant var slut, allt fett hade sprutat ut. Samtidigt byter vi pinbultar i lagren bak till längre.





2020-12-01
Den rådjurskrockade C6an på väg ihop igen, vi är klara invändigt och har börjat utvändigt. På fredag går front och framskärmarna iväg på lack, när vi får tillbaks dem kan vi sätta ihop det mesta, vi väntar på lite lister och framförallt huven som förmodligen inte hinner komma innan jul.



2020-11-27
Byte av styrservopump och slang i en C5a, största felet var slangen , pumpen verkar det inte vara något större fel på men bilen har gått över 18000mil så ägaren ville byta pumpen också för säkerhetsskull.



2020-11-10
En 2008 C6a(konverterad till Grand Sport) som smällt rejält med ett rådjur, inte mycket kvar av huven eller fronten. Båda krockkuddarna utlösta så det blir mycket jobb med denna med ny instrumentbräda, nya krockkuddar, bältessträckare etc etc etc invändigt. Utvändigt så blir det en ny lykta/huv/krockzon/front/AC kondensor/splitter etc etc etc.





2020-11-09
En Z06a som vi ska byta till långa hjulbultar runt om så han kan använda lite tjockare spacers.


2020-11-05
Idag blev det ett AFE Momentum insug till, denna gång i en Z06a :) Som du ser på bilden satt det ett väldigt udda luftintag i denna bil som jag aldrig sett förut ... såg lite ut som ett hemmabygge.


2020-11-04
En LS3a inne som bla fått ett AFE Momentum insug installerat, det är det vi använder på alla LS3/LS7 bilar och vi konverterar även 05-07 LS2or så vi kan använda detta insug (till en LS2 behöver man komplettera med en ny MAF och adapterkabel).


2020-11-03
En Z06a inne som vi gör diverse jobb på. Här är det ett nytt expansionskärl som ska i, det blir så tråkigt missfärgat i plasten med åren och ett nytt kostar inte mycket. Nya bromsskivor/belägg ska också dit.




2020-10-23
Oljeservice igen .... :) När vi öppnade huven såg vi att luftintaget inte satt fast så det har nog smitit förbi en massa skit där. Det var det gamla vanliga också med läckande oljetråg.



2020-10-22
Oljeservice på en 2016 C7 Z06a, det har varit många oljeservicar nu sista delen av september och i oktober. Det är bara en kort tid kvar tills vi stänger verkstan för vintern, 1 November stänger vi men har öppet hela vintern för jobb som bokas och självklart också webbutiken, telefon och mail. Vi öppnar verkstan igen 1 mars.


2020-10-21
C5an som ska få en LS3a, maskinen nästan i


2020-10-16
Sista TimeAttack för i år, denna gång på Mantorp. Vi fick en kanonfin dag med mest sol och 7-9 grader, ovanligt för att vara Mantorp :) Johnny körde snabbaste tiden med 1.17,6 och vann sin klass. Totalt i TimeAttack serien slutade han på en andra plats.







2020-10-14
En ny LS3a som ska i en C5a, först ska vi byta kam och ventilfjädrar. Vi tar alltid hem basmodellen med 430hk och sen sätter vi i en bra kam. Modellerna med 480 och 525hk har usla kammar som vi inte kan rekommendera.


2020-10-09
Sent på säsongen men fortfarande många bilar :cool:


2020-10-05
Ytterligare en C6 Z06 som ska renovera topparna, en -08 denna gång. Insugsventiler och styrningar var ok men avgassidan låg långt utanför spec.






2020-09-26
Vår officiella höstträff var ju inställd av kända skäl men vi körde en inofficiell miniträff i alla fall, det var lite folk som kom men det spöregnade så de var inte så många Corvetter :)


2020-09-18
En extremt fin Belair -55 med LS3 motor inne, allt på bilen var nytt. Vi skulle fixa mappen för den gick riktigt illa på mappen de fått med boxen från USA.






2020-09-17
Vi fick hem en trevlig banuppsättning med kylare och fläkt till en C7a



2020-09-12
Ett AFE Momentuminsug som ska på en C7a, lite storleksskillnad på original och AFE filtret :)

Bilen hade ett hemmonterat lågpris headersystem, bilen kom hit på trailer, den fungerade inte :D Efter en komplett ommontering av headersen, ett nytt tändstift och nya tändkablar så fungerar bilen :)




2020-09-11
Vi kör en liten inofficiell höstträff hos oss 26 september, dvs sista lördagen i september som vanligt.


2020-09-09
Ytterligare en C7a som ska få PFADT headers. Lite för och efter bilder inklusive bilder på det som är avplockat.







2020-09-08
En våt höstdag men mycket bilar här i alla fall :)


2020-09-01
En Z06a inne som vi ska byta kam, montera originalbälteshållare, nya bromsbelägg runt om, nya A/C rör mm. Kunden har haft en extremt vass kam i bilen men vill nu sätta i en gatlegal kam. Tyvärr är bilen i allmänt risigt skick, grisig med olja under hela motorn och allt runt omkring och dessutom har den en dåligt gjord lustgasinstallation så det är slangar överallt. Vi upptäckte att bulten på remskivan satt helt lös och att remskivan spunnit på vevaxeln så när vi bytt kammen så borrar vi in en kil så remskivan ska hålla sig still. Många missar att det är ett måste på en överladdad bil oavsett om det är kompressor, turbo eller lustgas. På en kompressorbil är det självklart pga remmen men den extrema acceleration man får med turbo eller lustgas drar loss remskivan förr eller senare eftersom inga originalbilar från 97-13 har någon kil.




2020-08-28
En -09 C6a inne som inte klarar besiktningen pga av CO värdena. Tittar man på besiktningshistoriken så har den varit sån sen den kom in till sverige och bilfirman monterade Kooks headers. Då var alla avgasvärden 0 ... sen har varje ägare haft problem med CO men när bilhandlare haft bilen emellan så har de besiktigat med 0 i avgasvärden, konstigt ......
Vi hittade en drös med fel som läckande insug, läckande grenrörspackningar, fel tändstift(nån hade satt i resistorstift som är avsedda för en gammal smallblock), trasiga tändkablar och fel typ av förlängare till spridarna etc etc. Alla småfel fixade, bilen går helt perfekt både körmässigt och loggarna från hptuners men .. den klarar fortfarande inte besiktningen på CO. Nu har vi bytt alla ventiltätningar men de såg helt perfekta ut så jag tror inte det kommer göra någon skillnad så nu åker originalgrenrör och katalysatorer på under veckan så blir det att prova att besiktiga igen.

Vi har kontrollerat kookskatalysatorerna visuellt från båda håll och de ser helt perfekta ut så det är lite mystiskt, går bilen igenom med original katalysatorer så är uppenbarligen något fel på dessa kooks katalysatorer, kanske de levererat ut en lot som saknar de specialmetaller som måste finnas för att de ska fungera som katalysator. Sorry, lite långrandigt men sånt här är frusterande.



2020-08-25
En alltför vanlig syn när man får in en C5a som trots allt börjar bli lite till åren där man måste demontera paneler etc, någon har varit där tidigare och brutit sönder och sen försökt limma ihop det :eek:


2020-08-25
Ytterligare en bil med läckande oljetråg, jag har tappat räkningen på hur många vi fixat denna säsong och det kommer bara fler ... det är lite jobb att fixa det för man måste släppa ner framvagnen en bit för att få ut tråget.



2020-08-21
Ytterligare en racehelg :) denna gång gick det dock inte så bra ...



2020-08-17
En uppsättning med våra racestolsfästen på väg till kund med stålfästen/öglor för säker fastsättning av bältena. Dessa 'brickor' sätts under golvet i stålskenorna som finns där redan.


2020-08-15
Ibland så smyger det sig in andra bilar, ägaren till denna hade bokat installation av ett större oljetråg för automatlådan till sin 2013 GrandSport och byte av alla vätskor, han kom med två bilar, GrandSporten och denna. Han ville bara ha oljeservice på Dodgen som tur var :D


2020-08-14
Tyvärr har vi varit dåliga på att ta bilder sista tiden, det blir så när vi har fullt upp och får prioritera annat. Detta är en C7a som får ett oljekylkit och bromskyl installerat, denna bil kör TimeAttack.





2020-08-07/08/09
Klubbmästerskap på Mantorp, i år för en gång skull inget regn :) Istället blev det rejält varmt med 28-30grader. Det blev en bra helg för oss med helgens snabbaste tider med 1.17,2 när Robin körde och 1.17,3 när Johnny körde. Vi kör självklart utom tävlan eftersom gatbilar inte har en möjlighet att hänga med en riktig banbil.





2020-08-05
Idag var vi och körde en testdag på Gelleråsen, vi klarade oss från regn så vi hade torr bana hela dagen och satte flera 1.04 tider vilket är väldigt bra :D


2020-08-02
En -09a som ska få ett A&A kompressorkit installerat samt lite annat godis :) Denna bil har kam och PFADT headers sen tidigare, nu blir det A&A Kompressorkit, en stor aluminumkylare för vatten, vårt stora oljekylkit samt en Z06 bränslepump i tanken.









2020-07-31
En fin 'gammelbil' på besök, denna har en LS2a med förgasare :cool:



2020-07-30
En C5a som får Johnny O'Connel krängningshämmare monterade. Detta är den mest populära chassi uppgraderingen som vi gör, det blir några stycken varje månad oftast tillsammans med Johnny O'Connel dämpare eller mindre vanligt med coilovers denna gång. Jag har sagt det många gånger ... det blir som en ny bil med ett chassi som den skulle ha varit från fabrik!


2020-07-22
Vi har monterat ett komplett APR kolfiberpaket på en 2015 C7a, superkvalite och passning på allt ! :cool:
Splitter fram Stage II, luftutsläpp på framskärmarna, luftintag på bakskärmarna, sidokjolar, Z06-stil vinge/spoiler bak, diffusor med undertray bak. Han var inte så nöjd med den röda ramen runt avgaspiporna bak och jag kan hålla med. Han lackar den nog i Carbon Flash istället. Det blev en av våra skylthållare fram också :)









2020-07-17
Fortsättning på 2016 C7 C7R Edition kylning, det var väldigt mycket jobb med installationen, allt måste byggas på plats i bilen men jag är nöjd med slutresultatet även om jag inte tycker näten till luftintagen i fronten är så snygga men det är en smaksak.
Vi har då installerat en stor motoroljekylare i fronten, vi har installerat dubbla intercoolers med luftintag i fronten(luftutsläpp via specialgaller inne i hjulhusen), en stor aluminum vattenkylare, en oljekylare för automatlådan samt ett stort aluminumtråg till automatlådan(ca 5L mer olja). Vi har också lindat avgasrören där de går förbi växellådan - många bäckar små ;)

Original

Oljekylare för motor på plats

Intercoolers på plats

Aluminum vattenkylare på plats

Fronten under arbete

Den extra automatlådekylaren monterad

Luftutsläppen från intercoolern i hjulhusen

Oljetråget på automaten


Fronten






2020-07-14
Idag kom C7 Z06an in som ska få det stora kylkitet installerat, det är en väldigt fin specialversion från GM som kallas C7R Edition men den dras med värmeproblem som alla Z06or. Ägaren är en flitig banåkare så extra kylning är välbehövlig.





2020-07-11
En -09 C6 inne med misstänkt lyftartick, visade sig vara ytterligare en bil med vipparmsproblem, det ska noteras att denna bil är helt orörd sen den lämnade fabrik - inget trim. Lagren i vipparmarna är inte något vidare när de inte ens håller ihop i en originalbil :eek:



2020-07-11
Fick hem oljetråget till A8 växellådan, rymmer ytterligare ca 5L :) Detta tråg tillsammans med kylkitet för lådan kommer göra stor skillnad på oljetemperaturen i A8 lådan.



2020-07-08
Vi fick hem en massa prylar idag till en C7 Z06 som ska uppgradera all kylning, det blir större/fler intercoolers, oljekyl för motorolja och oljekyl för automatlådan, stor aluminumkylare för kylarvattnet. Det ska även dit ett större tråg till automatlådan men det kommer hem lite senare i veckan så det finns inte på bilden.


2020-07-04
Tyvärr alldeles för lite tid att uppdatera här, har haft en drös med servicar, en C5a vi bytt lyftare på mm mm. Just nu har vi fullt för större jobb fram till 7 augusti, mindre 1 timmes jobb kan vi fortfarande peta in.

Detta är en C6 Z06 2008 som ska renovera topparna och få kam, headers och luftintag. Som vanligt när vi renoverar toppar blir det också nya fjädrar av absolut högsta kvalite med titanretainers och compcam lager i vipparmarna.





2020-06-25/26
TimeAttack på Mantorp med Mantorp Festival, fruktansvärt hett båda dagarna - bara en bil från oss i denna tävlingen eftersom C6an pajade tidigare i veckan. Johnny slog till med ett personbästa på Mantorp och tog förstaplatsen i TimeAttack - Unlimited klasssen, grattis Johnny !!!
Det var ju TimeAttack Mantorp Festival samtidigt och Johnny knep en tredjeplats där, en buckla till :D





2020-06-24
LS9an från vår Callaway C6a, inte så frisk. En Ferrea special titanventil har splittrats i cylinder 6 och blåst upp i insuget och ner i cylinder 8 och slagit sönder den fullständigt. Efter att detta hände har vi lyckats gräva fram att Ferrrea haft kvalitetsproblem och att flera i USA haft samma bekymmer med att ventilen splittras :( Nu kommer vi bygga en helt ny likadan maskin som vi har Callaway C7an, det blir ingen mer tid eller pengar på att reparera denna igen.




2020-06-23
Ytterligare en C6a med trasigt lås på förardörren, vi har haft en hel del 09-12 bilar med problemet. När det händer går det inte att öppna dörren utifrån, man måste antingen rycka i nödhandtaget genom att klättra in från passaggerarsidan eller använda vajern i bagaget. En ny låsenhet och allt blir ok igen.



2020-06-22
Mantorp för lite testkörning tillsammans med Clubcorvette, en ren nöjesdag tyvärr med tragiskt slut för Callaway C6an sent på eftermiddagen - en ventiltallrik på en insugventil splittrades och slog sönder en hel del bla ett cylinderfoder :( Tidigare under dagen roade sig robin med att köra ifrån en C7 ZR1 på Mantorprakan - LS9 sugmotor ca 720hk och 1300kg räcker långt :cool:





2020-06-19
En tjusig Cheva 57 med en LS3a inne idag för lite tuning, det var mycket som var fel i databoxen :( Styrboxen var från en Tahoe med en 7L maskin så inte en siffra stämde. Det blev mycket knappande innan allt var som det skulle för en 525hk LS3 crate motor. Lite soligt för att ta kort ute :)



2020-06-16
Mappning av en fin -99a med AA kompressor, kam mm idag. Vi fick ur 516hk/595Nm på vår dyno, det är bra för en äldre C5a med automatlåda :cool:




2020-06-05/06/07
Äntligen dags för TimeAttack omgång 2 på Kinnekulle. Båda bilarna med denna gång, allt fungerade kanonbra enda problemet vi hade var ett lager som skar i en remskiva - lätt fixat :) Det var lite mixat väder med lite regn de två första dagarna men finaldagen var torr. Det var 16 startande i Unlimited klassen, efter tuffa kval var 11 bilar/förare uttagna till final. Efter väldigt bra körning av Johnny och Robin Nilsson så placerade sig Robin 2a och Johnny 3a i Unlimited klassen, GRATTIS !! :D:D Det var en väldigt vass rör-ram bil som det inte gick att göra något åt som tog första platsen.












2020-05-30
C6a med en 'något' trasig torque tube :D Det var bara att sopa upp resterna och byta allt trasigt.





2020-05-29
Kopplingsbyte pågår i en 2008 Z06a


2020-05-29
Callaway C6an klar med en helrenoverad och uppgraderad motor, just-in-time för nästa TimeAttack på Kinnekulle 5-7 Juni.


2020-05-26
Renovering av en automat i en 2005a, helrenovering samt åtgärd av ett elfel där det ärgat rejält i kontakten till lådans styrbox.






2020-05-25
Lite dåligt med uppdateringar här tyvärr, vi har fullt upp så det finns inte så mycket tid att uppdatera här. Vi har dock lite :)
Vi uppgraderade ett portat FAST LXr insug från gråa mellanlängds runners till de röda korta, det ger ungefär +20-30hk på denna maskin. Det är då en racemotor i vår Callaway C6a som har detta insug, man tappar en del vrid i mellanregistret men det spelar ingen roll för denna maskin ligger hela tiden mellan 5000-7600rpm :cool:. Original sitter det de väldigt långa svarta runners i FAST insuget som är bra för en gatbil.




2020-05-20
C5a med trasigt inre styrstag, den har varit krockad vid något tillfälle och de hade försökt räta ut styrstaget .... inte så bra när staget ser ut som en orm, blir lite svårt med gängorna för muttern.


2020-05-19
En -08 C6 inne för installation av kam/headers och byte av samtliga vätskor, det är PFADT headers förstås, finns ingen anledning att använda något annat när det inte finns något som är bättre :)


2020-05-18
En BMW med en LS motor från en Camaro lite uppgraderad med FASTinsug, LS3 MAF mm. Mappningsdags inför säsongen, den kör 8-timmars långlopp så det är ingen gatbil :)


2020-05-17
Det kommer en del kul byggen ibland, detta är en Buick -59 med hela drivlinan från en Camaro 2011. Allt är inkopplat så han har ratt med alla funktioner för radio mm, ABS, antisladd/antispinn, däckstrycksensorer, stereo, all instrumentering från camaron etc. etc. Den var inne för en mini-tune för han hade satt en kam i maskin och plockat bort variabla kamtimingen, 4-cylinder läget mm :cool:




2020-05-12
En C7a inne för service, vi skulle göra en av våra skylthållare till den och upptäckte då att bilfirman som monterat regskylten hade förstört fronten. Skylthållaren de satt dit satt med plastlåsen i grillen som den ska MEN de hade också dragit två stora skruv rakt igenom hållaren in i fronten :eek::mad: Vi fick sätta tillbaks hållaren för det där går inte att laga så det håller sig snyggt i många år, enda möjlighet skulle vara om ägaren hittar någon som håller på med plastsvetsning av den typ av plast som är i fronten.




2020-05-11
En fin GrandSport inne för byte av bromsvätska


2020-05-09
Lördag och en C7 Z06 på liften och flera utanför som köar till service :) samt en mini-tune av en Camaro




2020-05-04
En C7 som fick sidkjolar och splitter i kolfiber look monterad idag.



2020-05-02
Ring Knutstorp TA1: 1 maj var en testdag och allt gick väldigt bra, inga bekymmer så vi kunde koncentrera oss på att justera bilen inför tävlingen. Vädret var inget vidare, blött och torrt om vartannat så de blev mycket däcksskifte slicks/regndäck. 2 maj var det dags för kval och final, Johnny körde på 1.02 tider och ca 5 sekunder långsammare på blött. I finalen blev det torrt och Johnny körde en 1.01 tid vilket gav en andra plats, grattis Johnny :D Kika gärna på https://www.facebook.com/Timeattacknu

Ett par bilder från Timeattack finaldag :cool:




2020-04-29
Nu är vi klara med Callaway C7an, allt är på plats och klart för race !



2020-04-28
Det börjar dra ihop sig för årets Timeattack, vi kommer vara på plats för årets premiär på Ring Knutstorp 1 och 2 Maj med Callaway C7an. Vi hann inte få ihop Callaway C6an, nya motorn kom igår så det blev för lite tid så den får premiär till andra deltävlingen i juni.


2020-04-25
Första uppstart med nya motorn i Callaway GT3 bilen, lite svajig tomgång eftersom lambdasensorerna sitter längst ut i kollektorn och vi startade utan dämpare -styrsystemet får lite bekymmer med all friskluft :)

A little jumpy idle because we started without mufflers and the O2 sensors are mounted far down on the header collector making them see a lot of fresh air :) A big thanks to APP in the Netherlands and Callaway in Germany for helping us so quickly with the tuning !



2020-04-25
Två stycken nyimporterade C5or från USA som ska Europakonverteras, de vanliga lyktorna bak med Europakabelstam monterade samt minaiatyr sidoblinkers. Vi använder samma typ av LED lampor till P-ljus och blinkers som till C6, de sitter i originalhållaren i hörnlyktorna och lyser vitt när P-ljuset är på och blinkar orange när blinkers är på. På den gula bilen monterade vi original C5 dämpare för B&B Bullet är ingen bra ide till regbesiktningen :)





2020-04-23
Callaway C7an börjar bli klar för säsongen, nya motorn i färdig mappad hos Callaway/APP som kan Bosch Motorsport styrsystemen. 758hk/831Nm med en snäll mapp, det ska göras lite justeringar så vi räknar med att plocka ut 30-40hk till :cool:





2020-04-22
En 2006 C6a inne från Norge, han skulle ha ett AFE Momentum insug till LS3/Z06 och en LS3 MAF dvs samma som vi gjorde på 05an 20/4. Det blir så mycket snyggare under huven utan det gamla LS2 junket, dessutom mycket bättre luftflöde in i maskin :)



2020-04-22
En C6 Z06a inne med trasig damper, separerat i gummit som vanligt :rolleyes: En ny monterad och remproblemen borta.




2020-04-21
När vi skulle byta växelföraren på bilen vi höll på med igår så gick det inte att få bort mittkonsolen, nån tidigare ägare hade repat o brutit sönder täcklocket och limmat ihop det .... smart lösning :eek: Vi körde den på dynon och fick ut 388hk på bakhjulen vilket är bra för en LS2 med 4vxl automat, samma uppsättning på en LS3 brukar ge 410-420hk på bakhjulen.




2020-04-20
Vi har en 2005 Automat inne som ska få lite godis. Den har PFADT headers sen tidigare och ska nu få ett BTR kampaket, AFE Momentum luftintag och en ny växelföre installerat. Dessutom ska alla vätskor i bilen bytas. Luftintaget är egentligen för en Z06a eller LS3 -08 och framåt men vi byter MAF till den nyare insticksmodellen för att få maximalt flöde in i maskin. Som alltid byts vipparmslagren när man byter kam, ventilfjädrar, tätningar, stötstänger etc. Vi passade på att byta dampern samtidigt för den var på gång. Imorgon ska den på dynon :p






2020-04-19
Ett B&B Fusion system(bortre dämparen) som ska på en Z06a för lite trevligare ljud.




2020-04-17
Pågående byte av rattlägesgivare på en 2005a



2020-04-16
Det har varit mycket servicar denna vecka och nu är säsongen igång så vi kör helger också men som vanligt är helger bara bokade bilar. Här är en av C7orna som vi servade idag.


2020-04-13
En Z06a inne för byte av pinbultar i ett framhjulslager samt koll av missljud i bakvagnen, en hel del 'silver' i diffoljan så den mår kanske inte så bra. Hjullagren kollade så långt det går med lagren kvar på bilen men inget glapp eller missljud från dem. Det är några timmars jobb att plocka av dem för att kunna kolla ordentligt, då är det kanske lika bra att byta dem ...



2020-04-11
en -02 inne för montering av ett vararam insug och en vararam powerduct samt oljeservice, glömde förstås att ta kort när allt var klart i bilen :D Med så stora förändringar i luftvägen så stämmer inte kalibreringen av luftmängdsmätaren längre framförallt inte när man använder en Powerduct för då flyttas luftmängdsmätaren upp precis före spjället, en Mini-tune är ett måste. Kalibreringen är ca 10-12% fel åt det magra hållet !




2020-04-10
Vi hade en 2005 C6a inne idag för service och byte av växelföraren(klassiskt fel på 05 automat) som bara gått 1200mil, den var som en ny bil :cool: roligt att se en 15år gammal bil i det skicket.

Sen hade vi en 2008 Z06a inne med lite bekymmer, dampern vobblade och det gjorde remhjulet på A/C kompressorn också, dessutom var det ett kraftigt missljud från A/C Kompressorn. Vi bytte båda och kunde då se att bromskylkanalen höger fram saknades, remhjulet på A/C kompressorn hade fått en kraftig smäll och grenröret var ordentligt intryckt vid katalysatorn så den måste gått i hårt höger fram :eek:
Kunden hade köpt bilen nyligen och det fanns garanti via bilhandlaren hos något som heter Svensk Bilgaranti, de nobbade fullständigt för de tog bara motorskador inne i motorn där det finns olja ..... fin garanti ..... så se upp när köper bil vad garantierna omfattar. Denna kund kommer begära ersättning hos bilhandlaren eller också blir det ett ARN ärende.




Ny kompressor och damper på plats.


2020-04-01
Dynokörning av racemotor till Callaway GT3 (C7) bilen, idag blev det lite inkörning, målet är 750-800hk NA, red line vid 7800rpm.


2020-03-28
Så var regplåthållaren klar, perfekt placering som inte blockerar kylluften och inga modifieringar på bilen - inga hål, ingen tejp, inga buntband :)


2020-03-27
Vi gjorde nästan klar C7 Z06an idag, insug, headers och ljuddämpare på plats. Vi tar några timmar i helgen och fixar regplåt hållaren som är kvar.





2020-03-25
En C7 Z06 som ska få Momentum insug, PFADT headers och ett Corsa slutsystem med svarta slutrör installerat. Vi lindar alltid headersen på C7an för det är så väldigt trångt och dessutom värmeisolerar vi en del utsatta kablar som standard på C7an. En Mini-tune är också ett måste för att slippa motorlampa. Vi blir klara med denna bil imorgon, vi ska även tillverka en regskylthållare fram till denna, kort kommer imorgon.







2020-03-24
Byte av glödlampor på C5ans A/C enhet pågår, det är många många lampor ..... väl klart så lyser det så fint igen.




2020-03-22
Det har varit stiltje på verkstan som det brukar vara fram till april. Vi hoppades på en väldigt tidig vår men det kom tyvärr av sig. Vi har en C5a inne som vi fixade A/C displayen på för några år sedan, nu har även lamporna bakom knapparna lagt av så vi kommer byta ut dem imorgon, det är 16 små lampor som sitter där så det tar en stund :) Tar lite bilder då.

Vi kör korta dagar på verkstan fram till 1 april, 10-12 men vi finns som vanligt på telefon och mail 10-16 varje dag.


2020-02-28
Såhär ser stålgördeln ut som sitter i bottendelen på våra Callaway tävlingsmotorer, det är ett måste för att blocket ska hålla ihop när man varvar upp till 8000rpm :D För de som inte vet det så är LS3/LS9 blocken inte lämpliga att varva över 6900rpm, Callaway har haft många ras i början och även vi har råkat ut för det så varning, varning. Blocket är inte tillräckligt starkt utan flexar och till sist klipper den av bulten som sitter i sidan på överfallet längst bak på högersidan på maskinen. När den väl gått av går det snabbt utför.


2020-02-19
En C7 Z06a som ska få en ACS splitter med undertray mm.




2020-02-13
Bilen klar, grundmapp är inlagd nu är det inkörning av motor och koppling som gäller, omkring 70-100mil lugn varierande körning :)


2020-02-12
Såhär ser insuget ut på de flesta C7or .. det dryper av olja. Som jag sagt tidigare är vevhusventilationen inget vidare på varken vanliga C7 eller C7 Z06 med alla de följdproblem som blir med spikningar och eftersom det är en direktinsprutmaskin att insugsventilerna kloggar igen med otäta insugsventiler som följd . Med vevhuskitet vi installerat på många bilar och även denna bil så är det snustorrt i insuget och mycket bättre ventilation med mycket mindre tryck i vevhuset.


2020-02-12
Allt på plats under bilen, synd att gömma de vackra PFADT headersen under bilen :) MGW flatstick shiftern är på plats också, med MGW byts även hela koppen under växelspaken ut vilket ger ännu bättre känsla vilket andra fabrikat inte gör.





2020-02-11
Idag så har vi slutfört det mesta i motorrummet, ett rejält vevhusventilationskit är på plats vilket är ett måste framförallt på LT maskinerna som har ganska så usel vevhusventilation original. Vi installerade också en uppsättning Granatelli tändspolar och tändkablar. Allt övrigt är på plats, egentligen bara plastkåpan som leder värmen upp från kylaren genom huvskopet kvar att montera. Imorgon blir det en massa jobb under bilen att slutföra.




2020-02-10
Efter lite helgarbete och dagens insats så börjar det ta form, kompressorn på plats och DeWitt kylaren mm



2020-02-06
C7an vi började med innan vintern ska nu monteras ihop. Vi har fått tillbaks motorn färdig med Wiseco lågkompkolvar, Callies stakar, En Stage I kompressorkam, Johnsson link-bar lyftare, LT4 spridare och LT4 högtryckspump mm mm - dvs färdig att överladdas. Med den effekt som kommer bli så har vi satt i bästa kopplingen på marknaden, en Centerforce DYAD som vi har som standard i banbilar från C5 till C7, den tål extremt mycket effekt men samtidigt lika lätttrampad som original :cool: Kylning är också viktigt så vi sätter i en DeWitt aluminumkylare och vi har de bästa headersen som finns - PFADT. Det blir flexfuel också (kitet som ligger på kylaren) Lite bilder på prylarna och hur långt vi har hunnit under veckan.








2020-02-01
På måndag 3/2 drar vi igång igen!
Inte mycket att skriva om ännu, vi har den stora ombyggnaden av C7an som vi påbörjade innan vinteruppehållet som vi kommer börja med direkt på måndag. En av våra stamkunder ska få hem sin C8 i juni så vi ser fram emot att se den i verkligheten, självklart med bilder här.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top