2021 - Aktuellt - Uppdateras löpande

Status
Not open for further replies.

Admin

Administrator
Staff member
2021 ... ett nytt spännande Corvetteår, vi är liksom 2014-2020 samarbetspartner med Clubcorvette !

Ett litet urval med bilder och kommentarer kring det som händer på AK-Racing, vi tar kort och kommenterar i mån av tid :)

Klicka på namnet under bilderna för att se dem i full upplösning.

Se de andra trådarna för tidigare år ! Om du har ett långsamt internet kan det ta en stund att ladda de tidigare åren eftersom det är mängder med bilder.

Lite från 2020
Lite från 2019
Lite från 2018
Lite från 2017
Lite från 2016
Lite från 2013-2015 (bilder saknas tyvärr från 2013 fram till mitten 2015)

2021-05-09
En 2006 Z06a som ska servas. Hjulbultarna fram var avkapade, förmodligen har någon satt dit spacers med inbyggda bultar vid något tillfälle, problemet är att fälgarna inte sitter med många gängor ...
Coupefiltret var nog inte bytt sen bilen tillverkades 2006, fullt med skit och mögel :eek:
Vi gjorde också en wiggeltest, den har gått ca 5500mil och insugsventilerna var ok, på avgassidan var glappet omkring 0,2-0,3 mm - ett tydligt glapp med andra ord. För att kunna mäta exakt måste man ta ur ventilen och mäta insidan av styrningen men det går inte med toppen i bilen så en wiggeltest med topparna i bilen är bara en uppskattning, tillåtet glapp är 0,093mm




2021-05-08
En C5a som vi ska renovera tuben och montera headers på. Vi hittade lite andra tokigheter när vi höll på ... :) En kompott med tändkablar, yaw sensorn som ska sitta limmad i golvet under passagerarstolen låg lös under konsolen väldigt smart ... antisladdsystemet skulle inte ha fungerat så väldans bra om något hänt.

Vi tog bort skräpheadersen som satt på och såg då att de använt original grenrörspackningar - det går inte när man har headers för de har en inbyggd kanal mellan mittencylindrarna vilket gör att med headers läcker de som ett såll.

Tuben hade ett missljud och vi kunde lokalisera det till ett lager i bakkant, vi såg också att stödet som sitter i mitten på axeln hade vandrat framåt och satt fram emot motorsidan, det är första gången vi sett det. Vi knackade tillbaks den till mitten med nytt lim och gjorde några körnarmärken på varje sida i aluminumen så den inte ska kunna börja vandra igen.

C6 Z06 koppling var installerad i denna bil.

PFADT headers åker på, alltid lika trevliga att jobba med och toppfinish.

Snyggaste C5 fronten tycker jag, vill minnas att den kallades TigerShark, säljs tyvärr inte längre men absolut snyggast.















2021-05-06
En Z06a som en vipparm lossnade på, den tryckte till retainern istället för ventilen så knastren poppade ut och ventilen träffade kolven men han hade tur trots allt. Inga skador i kolv eller cylinderlopp. Vi bytte vipparmen, retainern, knastren, lyftare och ventilen sen var den som ny igen.




2021-05-01
TimeAttack Finalen på Ring Knutstorp, jäklar vad fort det går :cool:


2021-04-28 - 2021-05-01
Så var det dags för årets första TimeAttack! Vi åkte ner till Mantorp onsdagen för en testdag, vi fick en chans att kontrollera att allt är ok och testa lite inställningar på bilen. Vi kunde köra med strålande solsken större delen av dagen så vi fick till allt som vi ville ha det. På onsdagskvällen blev det avfärd till Ring Knutstorp. Torsdagen blev en mellandag vilket passade oss bra för vi fick all tid i världen att rigga upp allt för race och mycket fika förstås :)
Fredagen med TimeAttack är en testdag för alla deltagare för en sista justering av bilen innan tävlingen på lördagen och en massa fika förstås :D :D

Till sist var det lördag och nu gäller det - tävlingsdax, kommer allt vi gjort under vintern och testdagarna vara tillräckligt för att hävda sig i den hårda konkurrensen? En första warm-up och Johnny satte ett nytt personbästa med en låg 59' tid!
I Q1 var det tyvärr en bil i en av de mindre klasserna som bombade sin växellåda och spred olja över banan en lång sträcka så det blev saneringsstopp och Q1 körningen utgick.
Q2 blev den enda chansen att sätta en kvaltid för finalen och Johnny levererade med en 59.00,07 tid (åter igen personbästa) och en Porsche knep en första position till finalen med en 58.99,87 tid.
I finalen visade vi var skåpet ska stå och körde en 58.32 tid !!! Det är BANREKORD för karossbilar - ingen karossbil har kört så fort sen banan byggdes på 50-talet :cool: Karossbil är alltså en täckt bil med fabriksram (det finns tre bilar före i totallistan men det är ett par formelbilar och en rör-ramsbil).

Här är några bilder och filmsnuttar, det kommer mer film senare på själva loppet när de editerat klart. För att se körningen så länge kan du titta här (klicka på SLC TV) ----> SLC TV Hoppa fram till ca 3:34,50 i videon.

Intervju med TimeAttack

Vår maskot

Första pris till Johnny, stort grattis till första platsen, personbästa och BANREKORD!

Mycket extraljuddämpare för att klara 95dB kraven ....



2021-04-28
Allt klart för körning, imorgon åker vi iväg för en testdag på Mantorp. På
torsdagen fortsätter vi från Mantorp ner till Ring Knutstorp för årets första Timeattack !




2021-04-23
Sista kollen på Callaway C7an med nyrenoverad motor samt diverse uppdateringar. På onsdag blir det testdag på Mantorp, på torsdagen fortsätter vi ner till Ring Knutstorp för Timeattack 30/4-1/5 :cool:


2021-04-19
Sista på kompressorbilen, byte av soppapump så den ska klara omkring 550-560rwhp.



2021-04-18
Fortsättning idag med kompressorbilen, lite pyssel att göra fästen till oljekylaren :) Det mesta är ihop och det blev en provstart idag. Imorgon ska front, splitter, MGW spak monteras och vi ska byta soppapumpen i tanken. Planen är mappning på tisdag.






2021-04-17
Installation av kompressor påbörjad i en -09 C6a. Denna bil har sedan tidigare BTR Stage 2 kam och PFADT headers. Nu åker det i ett A&A kompressorkit, alumininumkylare, vårt oljekylkit, vevhusvent kit, MGW shifter mm






2021-04-16
Motorn klar till Callaway C7an, den åker i bilen senare idag.


2021-04-15
En C7a inne för service

En Camaro 2016 inne som ägaren har jätteproblem med. Den går ojämnt, misständer etc, han har varit hos en stor återförsäljare av amerikanska bilar för felsökning och de bytte tändstift, tändkablar och satte i en ny original MAF, sen ansåg de att den gick bra och att den skulle till en tuner i Uppsala för att justera in för headers/luftburk mm. Dessvärre gick den fortfarande inte helt bra efter det så vi tog en titt på den idag.
Kika på tändstiften, helt igensotade och inte bara det ..... detta är en LT1 motor, samma som i Corvette C7 Stingray. Det är en direktinsprutmotor som då har en helt annan konstruktion av topparna som kräver tändstift som är längre men de hade satt i standardstift som är till de äldre bilarna. Kika på bilden så ser du skillnaden i längd på stiftet! De som de satt i räcker inte ens ner i förbränningskammaren utan den har tänt långt upp i tändstiftshålet :eek::eek::eek:
Vi satte i rätt stift för denna motor och vi fick byta en lambdasensor som tagit skada. Tunen som Uppsalafirman gjort var obefintlig, den var nästan original. Vi gjorde en mini-tune och nu går den bra. Kunden ska köra bilen ett tag och sen ska vi koppla in datorn igen och se om det behövs nån efterjustering. Anledningen är att vi vet inte hur den ser ut i cylindrarna efter det här, kanska tjocka sotavlagringar som kan påverka, vi får se.





2021-04-14
Vi fick hem 108mm spjället till Callaway banbilen idag, enorm skillnad mot det lilla 102mm spjället :p vi portade MSD insuget så nu är det 108mm hela vägen in :cool::cool: Från luffiltret fram till spjället har vi 110mm så det är så maximerat som det går.



2021-04-14
Byte av damper med tillbehör på gång, det vi byter är damper, damperbult, packbox och i detta fall ville han ha nya remmar också. Vanligt fel på alla C5or och C6or med vobblande damper med tillhörande remgnissel.


2021-04-13
Vi har kört servicar 7 dagar i veckan och det bara fortsätter, kul att så många är ute tidigt i år! Idag hade vi ett par servicar samt en -07 C6a med det vanliga felet på växelföraren - låst i P läge och går inte att komma ur. Det är solenoiden i växelföraren som ger upp, det är framförallt 05-07 som vi haft problemet på. Du ser den gula prylen inne i växelföraren, det är solenoiden och tyvärr är det inget som går att byta separat utan hela växelföraren byts ut.



2021-04-08
Fyra pall med AFE/PFADT headers, insug och Johnny O'Connel chassipaket till c5 & C6 kom hem idag, vi väntar fortfarande på C7 prylar. Tyvärr har Corona ställt till det rejält när det gäller leveranstider, de flesta i USA säger minst 10 veckor på det mesta. Det är inte bara vår bransch som är drabbad utan alla som importerar varor till sverige. Det är tråkigt för oss som inte kan leverera det ni vill ha inom rimlig tid. Om du behöver prylar från USA så var ute i väldigt god tid !


2021-04-02
Nu är det dags för oljeservice för er som inte gjorde det i höstas. GM's rekommendation är 1500mil eller en gång per år vilket som nu kommer först. Bromsvätska ska bytas vartannat år, växellådsolja vid 7200mil, diffolja vid 7200mil och också vid första servicen på en ny bil. Glykol ska bytas vart 5e år.


2021-04-01
Nu är det officiellt vår :) Vi öppnar verkstan för säsongen och som vanligt är det mycket servicar på vårkanten, på dessa bilar så har det varit motorolja, växellådsolja och diffolja. Vi kör imorgon också fast det är långfredag med två bilar som ska servas. På måndag ska vi installera Flexfuel på en C6a.



2021-02-16
Nu är det dags att börja med underhållet av Callaway bilarna inför säsongen, genomgång av allt och en del småreparationer, byte av oljor mm. Med C7an har vi problemet med ljudnivå och att det är sidepipes på bilen, det blir ett ganska begränsat utrymme för att komma ner till 95dB.




2021-02-16
Vi gjorde klart det sista idag på Z06an som vi gjort en hel del på, vi fick till sist hem sidokjolarna efter lång väntan.


2021-02-15
TimeAttack kalender 2021, du anmäler väl dig och är med o kör ! :cool:


Sammanfattning av TimeAttack 2020 ( skruva upp ljudet :) )
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top