2024 - Aktuellt - Uppdateras löpande

Status
Not open for further replies.

Admin

Administrator
Staff member
2024 ... efter Covid, inflation, höga räntor och extremt hög dollarkurs så verkar det ljusna. Vi märker att entusiasmen är tillbaks!

Ett litet urval med bilder och kommentarer kring det som händer på AK-Racing, vi tar kort och kommenterar i mån av tid :)

Klicka på namnet under bilderna för att se dem i full upplösning.

Se de andra trådarna för tidigare år ! Om du har ett långsamt internet kan det ta en stund att ladda de tidigare åren eftersom det är mängder med bilder.

Lite från 2023
Lite från 2022
Lite från 2021
Lite från 2020
Lite från 2019
Lite från 2018
Lite från 2017
Lite från 2016
Lite från 2013-2015 (bilder saknas tyvärr från 2013 fram till mitten 2015)


2024-09-10
En liten påminnelse bara eftersom en del inte läser vad det står nedan, AK-Racing är som det alltid varit fram till 30 september. Från 1 oktober tar Corvette tech över.



2024-08-28
Vi har lite prylar kvar på hyllan som vi vill bli av med. Två styck Green filter och en styck Lloyd matta, priserna är rejält nedsatta. Ett set ACS C7 sidkjolar i CarbonFlash (samma som original), en C6 ZR1 stil frontsplitter i blank svart. Info om respektive finns på vår hemsida.




2024-08-17
Före uppstart på Kjula :cool:




2024-08-15
I helgen är Corvette Tech på Kjula (17/18 aug)

Vi kör klassen 440 outlaw, motorn är en n/a Chevrolet på 1250 hp 672 cui el 11 liter

Kom gärna in i tältet och snacka lite racing och Corvette, det står EDINS på trailern

Svenne Anton och Pierre

Corvette tech / AK Racing




2024-08-13
Nu är det klart, AK Racing lever vidare men i annan regi från och med 1 Oktober ! Fram till 20 September är allt som förut med verkstaden i Vallentuna och webbutiken. 21 September kommer flytten påbörjas och allt ska vara klart 1 Oktober.

AK Racing lever vidare men i annan regi från och med 1 Oktober, då som Corvette Tech. Webbshop etc kommer fortsätta finnas kvar och även telefonnummer och mailadresser så inget kommer ändras för att få en så smidig övergång som möjligt.
Corvette Tech drivs av Sven och Pierre, som tillsammans har en gedigen erfarenhet av Corvette och Camaros.

Corvette Tech håller till ca 45 minuter från Stockholm, Nära E18 till Västerås. Om ni är nyfikna och vill lära känna dem så har de ett litet event på adressen nedan 28 augusti som börjar 17:30, slå in adressen i google maps så hittar ni dit. De planerar också ett i september också men inget datum ännu.


Corvette Tech önskar alla gamla och nya kunder varmt välkomna

Corvette Tech
Badelunda Berga 19
725 96 Västerås
076-0310762 / 073-5010762 tills dess att AK-Racings telefonnummer är överflyttat 1 Oktober.
[email protected]






2024-07-10
AK-Racing går i pension 30/9 -24 !

Verkstan har öppet fram till 20/9, välkomna att boka tid som vanligt, [email protected], 072-2239036

Se information ovan vad som händer framöver.


2024-05-26
En 2014 Camaro med LS7 inne för renovering av toppar samt installation av kam. Det blev en lång dag med demontering av toppar och byte av kam, det mest tidskrävande är att byta kammen, att ta bort topparna tar inte så lång tid.



Eftersom det är en LS7 så har den torrsump och de har knölat in torrsumptanken framför motorn och de har adderat flera oljekylare mm, det ser ut lite som en efterkonstruktion där de varit tvungna att få in allt men fortfarande använda så mycket komponenter som möjligt från vanliga Camaron. Att demontera kylpaketet för att byta kammen var ingen lek :rolleyes:








Nu är den ihop igen med ny kam och får stå och vänta tills nästa måndag då vi får tillbaks topparna från renovering. Då ska topparna på och vi ska till dynon.


2024-05-24
Inget intressant som hänt på ett tag, mängder med servicar samt många byten av damper på C5/C6, total 7st än sålänge, här är skrotet från tre av dem :)

Ny ersättningsdamper monterad på en av dem.


2024-05-16
En C6 Z06 med kompressor som gasat lite för friskt, höger drivaxel snäppte av, inga övriga skador men det blev att skaffa en begagnad lite snabbt från Osby skroten.


2024-05-14
Dynokörning av den gråa Z06an som nu har renoverade toppar, luftintag, kam Stage 1, headers. 462.6hp och som jag nämt tidigare dynon vi kör på är konservativ och mäter ca 10-12% lägre än en Rototest som anses vara mest noggrann. Effektökning jämfört med en originalbil ca +90hk på bakhjulen.


Som en liten jämförelse, grå kurvan är med headers, grön kurva utan headers. Gröna kurvan är en likadan Z06 med samma modifieringar förutom headers, dvs har original grenrör och katalysatorer.


2024-05-13
Idag kom det in ytterligare en Z06a, en jättefin 2008 med bara 2200mil på mätaren. Den kom inte för egen maskin utan med bärgare, det hade klonkat till i maskin vid låg hastighet och bilen dog. Så här såg det ut när vi öppnade oljepluggen :eek: Inte vad man vill se komma ut från oljetråget ....

Vi lyfte ventilkåpan på den sida som var misstänkt och såg på en gång en trasig fjäder, knaster som låg löst och en ventil saknades ... Med lite mer koll såg vi att vipparmen till den ventilen var paj i lagret så den kunde skjutas rejält i sidled så troligtvis har vipparmen tryckt bredvid ventilskaftet och fått knastren att hoppa ut och sen gick det åt skogen, cylinderloppet spräckt därav vattnet i oljan. Vi provade att dra runt maskin för hand men det gick bara att dra en liten bit sen blev det stopp, troligtvis är staken på den cylindern krökt. Tyvärr är det hopplöst svårt att få tag på ett nytt LS7 block så vi får se vad kunden bestämmer sig för att göra.




2024-05-12
Topparna till gråa Z06an tillbaks från renovering.

Det var bara att börja sätta ihop allt igen, framåt kvällen var allt klart och bilen kunde provstartas. Sen hade vi lite mer jobb för kunden villa ha växellådsolja, diffolja samt bromsvätska bytt. Mappning blir imorgon.



Växellådsoljan var helt svart och diffoljan har nog heller aldrig blivit bytt, det var en hel del silver i oljan.


2024-05-06
Topparna till röda Z06an upphämtade på Värmdö Motor.

Allt i och bilen provstartad, allt ok så nu blir det mappning på dyno på onsdag sen är bilen klar.


2024-05-05
Cylindrarna ser ut som de brukar med minimalt med beläggningar på kolvarna, inga bekymmer här.


Allt som är avplockat.


2024-05-04
Idag fick vi in den andra Z06an som vi ska renovera toppar på samt montera kam, hela vägen från Norge :) Idag blir det att demontera allt för att ha topparna färdiga för leverans till Värmdö Motor.



2024-05-02
En drös med bilar idag, servicedags :D


2024-04-29
Topparna bortplockade och inlämnade för renovering. Kammen sitter nu i och allt är klart för att montera tillbaks topparna när vi får tillbaks dem.



2024-04-28
Bilen klar för demontering av toppar och montering av kam


2024-04-27
Då kör vi, första bilen för i år. -08 Z06 som vi ska renovera topparna på och sätta i en kam. Den har ett AFE Momentum insug och ett annat avgassystem redan men inte headers. Vi bytte vipparmslagren på denna för något år sedan.





2024-02-24
Det har dragit igång bra 2024, det är mycket delar som går ut från webbutiken så det verkar vara många projekt på gång. Vi öppnar verkstan igen 27 april, då har vi första topprenoveringen och kamjobb, veckan efter en bil från norge med exakt samma jobb, renovering av toppar och kamjobb. Sen fortsätter det med exakt samma sak på en tredje bil, denna gång en Camaro 2014 med LS7 motor - jo från GM, helt original :)

Vi får full fart från dag ett men med den typ av jobb som är på dessa tre bilar blir det alltid luckor så vi kan klämma in vårservicar utan problem. Var ute i god tid och boka! Kom också ihåg att vårsäsongen börjar ungefär samtidigt i USA så det blir ofta brist på delar så beställ det du behöver i god tid.

Använd [email protected] eller sms till 072-2239036, vi är utomlands till 16 april så vi undviker telefon av kostnadsskäl.

Vi kommer vara i de enkla lokalerna i Vallentuna som förra året där vi hyr en lift så inget har ändrats där. Välkomna!


 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top