Bromsade min bil hos Anders i dag

Kent Gustafsson

New Member
Min bil är en C5 Z06 med Ls7 motor. Den har Boltons och en reviderad QM 550 kam. Anders fick ur 516 rwhp och 720 rwnm ur bilen. Vilket jag är skiiit nöjd med. Två andra som har denna kam har kommit upp i 512 respektive 509 rwhp och dom har planade toppar vilket jag inte har. Skillnaden mellan mig och dessa 2 bilar är att jag har fast 102 insug och Nick Williams TB vilket dessa två bilar inte har och dom har som jag sa planade toppar som inte jag har.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 610hp 516 rwhp och 720 rwnm
 

Corinthian

New Member
Topp! Då gissar jag på att jag har 520-530 med både planade toppar och 102 insug/spjäll, vilket ligger nära de 528 jag har räknat fram att jag borde ha, från vad boulders rullbänk visade vid map'ning (480)
 

Bengt

New Member
Topp! Då gissar jag på att jag har 520-530 med både planade toppar och 102 insug/spjäll, vilket ligger nära de 528 jag har räknat fram att jag borde ha, från vad boulders rullbänk visade vid map'ning (480)
Tja grabbar. Vad blir 528 i motorn ? Borde väl räcka ett tag iaf...... ;)
 

akracing

Member
Staff member
Vi har haft ett antal bilar hos oss som är körda på Rototest tidigare, med den statistik vi har från körningarna kan vi se att det skiljer 10-12% mellan en Rototest dyno(hub dyno) och en DynoDynamics(rullar) som vi kör nu. Enligt Rototest står förlusten mellan däck och rullen för 6-7%. De övriga %en får man väl gissa beror på noggrannheten i systemen och skillnader i mätmetod. En DynoDynamics mäter alltså lägre siffror.
 

Bengt

New Member
Hmm tufft.. Gränsen för ProStreet i TANU går vid 600hk Parsa! Sen blir det klass Pro. Går väl lätt att lösa med lite lägre tändning? Ger oss med under 500 en chans med ;)
 

Corinthian

New Member
jag skulle säga att jag har närmre 608hk vid ca 528 rwhp... då effektförlusten i drivlinan är ca 80hk. Den är samma som en originalbil och en original Z06 har ca 425 rwhp (dyno).

Pappret säger 463.1 rwhp och boulder's maskin ligger ca 10% under en dyno.. vilket ger 509 rwhp.. med effktförlust på 80 hk är det 589 i motorn, så jag har god marginal i Tanu reglementet.
 
Last edited:

Kent Gustafsson

New Member
I USA räknar dom exakt som jag gör. En C6 Z06 har 15,3% förlust till drivhjulen. Detta har jag fått fram igenom personliga kontakter med motortrimmare i USA. En original C6 Z06 som har 505hp har 122-128rwhp på Anders gamla roto dyno. Detta har jag själv sätt. Hur många procet är förlusten ??? Jo 15,3%

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 2004 610hp (516rwhp 720 rwnm)
 

Corinthian

New Member
I USA räknar dom exakt som jag gör. En C6 Z06 har 15,3% förlust till drivhjulen. Detta har jag fått fram igenom personliga kontakter med motortrimmare i USA. En original C6 Z06 som har 505hp har 122-128rwhp på Anders gamla roto dyno. Detta har jag själv sätt. Hur många procet är förlusten ??? Jo 15,3%

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 2004 610hp (516rwhp 720 rwnm)
ja, och 15,3% i förlust i drivlinan är 77,265 hk... vilket jag avrundade uppåt till ca 80hk. jag emotsäger inte dig i detta, så jag förstår inte varför jag ska ge mig, när jag säger samma sak som dig.
dock är förlusten konstant och ökar inte för att man har mer effekt.. en 800hk motor har ju inte 15,3% effektsförlust, dvs 122,4hk.. utan ca 80... så man kan inte räkna år andra hållet.
Exempel: Mackan har ju inte 1188hk i motorn för att han hade 1000 rwhp.
Mitt mätapper säger fortfarande 463.1 rwhp och boulder's maskin ligger ca 10-12% under en dyno.. vilket ger 509-519 dyno rwhp.. med effktförlust på 80 hk är det 589-599 i motorn.
 
Last edited:

Kent Gustafsson

New Member
Jo man måste ju räkna på dom hästarna som OBS motorn utan drivlina ger. Som typ en original C6 Z06 är på 505 hk 100& utan drivlina. Drivlinan tar 15,3& Det blir 84,7 % kvar. Sedan räknar man ut vad motorn på 505hp ger vid 84,7% Allså 505 X 84,7 dividerat med 100 = 427,7 RWHP. Så räknar dom i USA. Om man typ har som mig 516RWHP utan att veta motorhästarna får man prova sig fram med olika motor hp tills man kommer på 516 RWHP som är det kända värdet. Allså blev det 610 X 84,7 dividerat 100 =516.67 RWHP

KENTA
 

akracing

Member
Staff member
Det finns ganska mycket debatt om hur man räknar förlust i drivlinan. För att göra det enkelt för sig så använder man en procentsats även om det nu inte är helt korrekt.

Kika tex på Ls1tech eller på corvetteforum . Sök bara på 'How to calculate drivetrain loss' i Google - det finns hur mycket som helst skrivet.

Samtidigt spelar motoreffekt egentligen inte nån som helst roll, det är vad man får ut på bakhjulen som spelar roll.

En C6 Z06 är specad till 505hp av GM, vi mäter 430hp på en Rototest, 390hp på en Dyno Dynamics (med rullar får du även med förlusten av friktionen mellan däcken och rullarna samt den ökade vikten i drivlinan bestående av två fälgar och två däck).

Dvs ca 15% förlust på en Rototest och ytterligare ca 10% på en Dyno Dynamics.
 
Last edited:
Top