Kylning LS3

PM-Vette

New Member
Hej
Om allt går som planerat så hamnar det ett AA kit (som AK får montera förståss) under huven på min bil under sommaren. Men eftersom det är en stor investering för mig så är det förståss många funderingar också hur budgeten fördelas bäst, så jag börjar med den första.
Enligt AA själva så rekomenderas uppgradering till aluminiumkylare i samband med kompressorn på en LS3:a (08 i mitt fall). Att kylningen inte räcker vid hårdkörning på bana kan jag förstå, men räcker originalkylaren för normal gatkörning och kökörning en het 30C sommardag med AC påslagen?

Har Pfadt headers på, i övrigt original om det har någon betydelse i sammanhanget.
 

akracing

Member
Staff member
Har du manuell eller automat?
Med eller utan Z51 paketet?

Har du en Z51 så har du åtminstone en liten oljekylaren för motor, manuella har då också Oljekyl för lådan. Alla automater har Oljekyl för lådan oavsett optionspaket.

I normala fall tar man bort oljekylaren för motorn på z51 bilar pga platsbrist vid montering av AA kittet, det går att bibehålla Oljekylen men det blir inte riktigt bra.

Rekommenderat är att ha en aluminumkylare för vatten och om bilen redan har det - med en oljekylaren för växellåda. Du ska alltid ha Oljekyl för motor integrerad i aluminium kylaren oavsett om du har z51 paket eller inte. Har du inte z51 paketet måste du också komplettera med gm oljekyladapter med rör/slangar.

Du tar ut ca 200hk mer på bakhjulen än original, original kylaren räcker inte till för den effektökningen. Det har alltså inte med bankörning att göra. För bana behöver du ännu mer kylning än vad aluminumkylaren kan erbjuda för motorolja och växellådsolja.

För bästa hållbarhet, livslängd och minsta risk för problem skaffa aluminumkylaren med kitet.

Vi får hem ett par kit nästa vecka som ska installeras, om du är nyfiken på hur det ser ut så kom gärna förbi och kika.
 
Last edited:

PM-Vette

New Member
Hej Anders
Det är en z51 med manuel, men då förstår jag problemet, bara att lägg in den i budgeten redan från början.
Kanske tittar förbi om jag kan sticka ifrån jobbet tidigare någon dag.

Tack för svaret.

Mvh Peter M.
 

Micke Z

New Member
Hej Peter,

Hur har du tänkt lösa besiktningen med kompressor monterad på en 2008?? Det kan ju bli trubbel med att få igenom en heltypsgodkänd bil, man får ju i princip inte ändra något
på den och plocka av och på kompressorn varje år verkar jobbigt. Är intresserad själv att sätta på en men vill inte ha strul vid besiktningen.

Anders, tar du hem Procharger grejer, som ett i-1 kit?

/ Micke
 

PM-Vette

New Member
Hej Micke
Jo det är ett dilemma jag funderat en del på också. Min bil är svensksåld och helbilsgodkänd. Så det blir nog till att plocka av kompressorn, och byta rem, sätta luftfilter direkt på insuget och sen köra mkt lugnt till besiktningen. Det ska tydligen funka bra att åka så även med de större spridare och kompressormapp så länge man inte stämplar järnet. Jag besiktar i maj i år innan kompressorn kommer på, så det blir ett problem till nästa år.

Tycker nog att det är värt besväret trots allt. Jag har redan Besiktigat med grova headers, racekattar och färgranna gula grova kränghämmare, " kommentaren att det var rejäla doningar det där"

Men som alltid med trimmade bilar så finns ju risken att åka på något riktigt surkart till besiktningsgubbe!
 

akracing

Member
Staff member
Räkna med totalt 3 timmars jobb för besiktning varje år, man gör som Peter säger. Det har aldrig varit bekymmer med det under alla år.

Jo vi tar hem Procharger också men jag är ingen vän av deras kit. Kiten till Corvetten har alltid varit dåliga med avseende på passning, finish, intercooler, remdrivning, dumpventilen ... De har däremot fina kompressorer så de kan man inte säga något om - om de sen kunde ta fram ett bra kit där inte varje ingående del ska vara så billig som möjligt så vore det suveränt.
 
Top