Lite att tänka på före lustgasinstallation

akracing

Member
Staff member
Här är en kort genomgång av vad du bör tänka på innan lustgasinstallation som jag skrev 1999 och har funnits på diverse forum i olika varianter sen dess men som fortfarande är lika aktuell.

Det viktigaste vid lustgasinstallation är säkerhet, du vill inte riskera att blåsa motorn eller ännu värre - spränga flaskan genom att ha otillräckliga säkerhetssystem eller felaktig montering. Tyvärr är det alltför vanligt att de billigaste systemen som säljs är otillräckliga säkerhetsmässigt.

Funderar du på att montera lustgas så är det första du ska tänka på att skaffa ett sk 'vått' system, det innebär att systemet har två nozzlar/solenoider - en för lustgas och en för bensin, med ett sådant system kan du plocka ut 150-200hk extra. Med ett sk 'torrt' system där du bara har en nozzel som sprutar in enbart lustgas kan du i bästa fall plocka ut 75hk extra och du riskerar att bränna ventiler mm pga för tunn bränsleblandning.

För att få en säker installation behövs en hel del skyddsmekanismer i systemet, en del är obligatoriska om du ska tävla i dragracing bla en sk blow-off ventil som öppnar när det blir övertryck i flaskan och blåser ut innehållet utanför bilen.

Några måste säkerhets utrustningar vid lustgasinstallation
Blow-off ventil: består av ett sprängbläck, oftast 2-3000psi och ett rör som går ut utanför bilen.

Fullgas switch: de allra enklaste systemen har en mekanisk brytare vid gaspedalen som aktiverar systemet vid fullgas vilket är helt otillräckligt på C5an och C6an, du måste ha en elektronisk switch som är kopplad till givaren på spjället.
Anledningen är att om du trycker gaspedalen i botten i ett system med mekanisk switch och om anti-spin eller anti-sladd skulle aktiveras så stänger bilens styrsystem spjället automatiskt så mycket som behövs för att däcken ska få grepp igen fast du har pedalen i botten, resultatet blir att lustgasen sprayar fortfarande för fullt med halvstängt spjäll och du skjuter motorn.
Med en elektronisk switch garanteras att lustgasen bara kan aktiveras med spjället garanterat fullt öppet.

RPM-switch: De allra enklaste system har inte ens en sån utan lustgasen kan aktiveras vid vilket varvtal som helst bara gasen är i botten, skulle lustgasen aktiveras vid ett lågt varvtal blir det övertryck i cylindrarna och du skjuter motorn.
De lite bättre system har en RPM-switch där du ställer in vid vilket minimum varvtal som lustgasen kan aktiveras, rekommenderat minimum varvtal är 3000-3500rpm, det är väl bra men fortfarande otillräckligt eftersom om du slår i varvstoppet så riskerar du att skjuta motorn eftersom gasen fortfarande sprayar för fullt. Det som behövs för att få full säkerhet är en sk window-switch, det är en form av RPM-switch men du ställer in både ett minimum varvtal OCH ett max varvtal inom vilket lustgasen tillåts vara aktiverad.

Bränsletryckvakt: En enkel sensor som känner av bränsletrycket, skulle bränsletrycket falla slås lustgassystemet ifrån. Anledningen är att du bränner upp det mesta om du sprayar in lustgas för 150hk men det kommer otillräckligt med bensin.

Lustgastryckvakt: En enkel sensor som känner av lustgastrycket, skulle lustgastrycket falla för lågt slås lustgassystemet ifrån. Anledningen är att du skulle köra motorn fruktansvärt fett om det bara sprutar in bensin men ingen lustgas.

Huvudbrytare: Helt enkelt en brytare som du måste slå till för att någon funktion överhuvudtaget i lustgassystemet ska kunna aktiveras.

Med ovanstående säkerhetsfunktioner är villkoret för att lustgasen ska kunna spraya in i motorn följande:
1. Huvudbrytaren är tillslagen
2. Bränsletrycket är ok
3. Lustgastrycket är ok
4. Varvtalet är inom det område du ställt in
5. Det är fullgas

Skulle något av ovanstående INTE vara uppfyllt sprayas inte lustgasen in i motorn.

Övrigt som är ett måste i en bra och säker installation
Purge funktion: Ska du tävla oavsett om det är på strippen eller vid rödljuset måste du ha en purge funktion, det är oftast en återfjädrande knapp du trycker in som styr en solenoid för att spola ur allt ur slangarna inför ett race, Du har kanske sett de vita små molnen som blåser ut vid huvkanten eller liknande på lustgasbilar. Anledningen är att du inte har nån som helst effektivitet i det som står i slangarna och du kan tappa nån sekund innan den fräscha trycksatta lustgasen sprayar in i motorn.

Flaskvärmare: Det är en elektrisk värmefilt som man sätter runt flaskan för att få upp rätt tryck för att gasen ska vara effektiv, den ska ha en egen brytare där man kan slå värmen på/av. De lite bättre har en inbyggd övertemperaturvakt.
Det är ett måste med en flaskvärmare i sverige, inte ens en varm sommardag kommer trycket upp så att du får full effektivitet på gasen(förutom med nyfylld flaska, då kan du på första repan få rätt tryck om det är varmt ute). Du MÅSTE ha minst 900psi i flaskan för att få någon som helst effektivitet, under det trycket händer nästan inget alls när gasen aktiveras.

Tryckmätare: Ett måste för att ha koll på lustgastrycket.

Växelavkännare:Känner av vilken växel du är på, nästan ett måste för sprayar du 150hk gas på ettan eller kanske tom på tvåan så spinner det bara.

Många system har ett par av de elektroniska funktionerna ovan i en och samma lilla låda så Window-switch+Växelavkännare är en enhet och den elektroniska fullgas-switchen är en enhet. Det finns också lite mer avancerade system där allt är i samma enhet.

Om du är på gång att skaffa en lustgassystem så läs på om vad som ingår i systemet, billigast är aldrig bäst!
 
Last edited by a moderator:
Top