Sekventiell låda till C5/C6

akracing

Member
Staff member
Vi fick hem den första sekventiella lådan idag från MTI. Det är ingen Dog låda utan en riktig sekventiell. Bara utsidan ser ut som en vanlig låda till större delen. Bättre kan du inte hitta till din banbil, fungerar på gata också om du lyckas lista ut hur du ska få den genom besiktningen :rolleyes:


Har du ett banbil projekt på gång så hör av dig !
 
Last edited:

Corinthian

New Member
Vad är det för serviceintervall/oljebyte på den? 300mil/300timmar?
Är det inte bara på helbilsgodkända bilar det är problem med besiktningen (EU/SE)?
En US bil får man ju modifiera hej vilt.. och sekventiell låda är ju fortfarande manuell, om det är det man har innan bytet...
 

akracing

Member
Staff member
Inte specificerad, de som lägger så mycket pengar i en låda bekymrar sig inte över oljeserviceintervaller utan det byts efter varje tävling.

Angående US bil så är det inte att modifiera hej vilt dock relativt fritt om du har en flyttgodsbil. Majoriteten som finns här är vanliga importbilar och modifieringar som kompressor/turbo, vingar av alla de slag som sticker upp/ut från karossen osv osv är inte tillåtet, sekventiell låda är inget som GM har i någon bilmodell och medför en stor förändring i konstruktionen att jämföra med att sätta i en annan motor eller liknande som bilen inte är specificerad för. Säkraste är nog att registrera som ombyggt fordon. Men det vore kul om någon vågade prova var Bilprovningen sätter gränser för importbilar :)
 

Kent Gustafsson

New Member
Det ska inter vara några problem att besikta med denna låda. Det är "fortfarande" en manuell låda. Är bilen sedan inte helhetsgodkänd så ska det fungera.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 610hp (516 rwhp 720 rwnm)
 

Mange_C5

New Member
Lådan nästan på plats, man ser inte så stor skillnad mot en vanlig låda på utsidan.


Växelspaken på plats. Du ser också växelindikatorn.
Hur mycket är den byggd för att tåla?
En utväxlingskombo eller individuell vid beställning,?
Byter ni svänghjul samtidigt eller kommer kunden köra med standard?
Det gör ju en hel del på varvtid att kunna trycka i och ha rätt växel hela tiden, så helt klart spännade att får se och höra om resultat av modifieringen.
 

akracing

Member
Staff member
Den är specad till 1000Nm så det är en stark låda jämfört med andra på marknaden och tyvärr kostar den därefter också.

Utväxlingarna väljer du fritt som du vill ha det, de större raceteamen har olika utväxlingar anpassade efter vilken bana de ska köra på men det är nog lite dyrt för de flesta av oss utan sponsring.

Denna bil kommer ha kvar sin RPS koppling med aluminum svänghjul, det blir byte till en liten Tilton eller liknande senare.
Kopplingen måste användas vid start från stillastående och när man ska backa annars används den inte. En liten Tilton racekoppling är perfekt för bilar som bara ska köra bana, ska man däremot köra på strippen behövs en stark koppling som tidigare för att kunna dumpa kopplingen vid 5000 varv.
 

akracing

Member
Staff member
Nästan klart invändigt, om det inte vore för spärren för neutral och back skulle man inte kunna gissa att det sitter en sekventiell låda i bilen.
 

akracing

Member
Staff member
Premiär på Mantorp förra veckan, fungerade helt suveränt och skillnaden i prestanda är klart märkbar med tex mycket högre slutfart på mantorp rakan. Det är dock lite småjusteringar att göra, det var lite problem med nedväxlingar så vi har lite justering att göra på växellänkaget i övrigt perfekt. Återkommer med Video efter nästa event.
 

Kent Gustafsson

New Member
Premiär på Mantorp förra veckan, fungerade helt suveränt och skillnaden i prestanda är klart märkbar med tex mycket högre slutfart på mantorp rakan. Det är dock lite småjusteringar att göra, det var lite problem med nedväxlingar så vi har lite justering att göra på växellänkaget i övrigt perfekt. Återkommer med Video efter nästa event.











Premiär på Mantorp förra veckan, fungerade helt suveränt och skillnaden i prestanda är klart märkbar med tex mycket högre slutfart på mantorp rakan. Det är dock lite småjusteringar att göra, det var lite problem med nedväxlingar så vi har lite justering att göra på växellänkaget i övrigt perfekt. Återkommer med Video efter nästa event.
 

Kent Gustafsson

New Member

Denna växellåda är den bästa av 2 fabrikat som finns till C5 och C6. Detta är en MTI låda som också används i V8 super car. En serie som körs i Australien. Den andra lådan är LGs Men där måste du byta diffen också. LGs låda är också mycket mer högljud och det smäller mer eller mindre när man lägger i växlarna. Dessutom är det 50% dyrare en denna MTI låda. Så MTIs låda är absolut bästa alternativet för dom som vill köra mycket bana. Lådan är också blixtsnabb. Men DYR DYR DYR

Kenta
 

akracing

Member
Staff member
Till denna säsong har vi gått ett steg längre och kör nu med paddlar, ingen växelspak alls i bilen :) Vi använder ett Geartronicssystem som vi anpassat till MTI lådan, växlar på under 100mS och man behöver aldrig ta händerna från ratten vilket betyder full kontroll hela tiden. Vi har utvecklat lite specialelektronik för att sköta momentklipp vid växlingarna så vi får mjuka fina växlingar och en throttle-blipper för drive-by-wire spjäll för att hantera nedväxlingarna.

Blippern:

Geartronics:

Monterat i bilen:
tar bilder imorgon :)
 
Last edited:
Top