Viggeltest -08 Z06 1922mil

akracing

Member
Staff member
Vi har en -08 som gått 1922mil inne för installation av headers(American Racing), insug(Halltech) och en Lingenfelter GT19 kam+ Ferrea dubbelfjädrar, samtidigt skulle topparna kontrolleras.
Med det enkla wiggeltest vi gör hos oss kunde det konstateras glapp på avgassidan. Topparna skickades ner till Värmdö Motorteknik och de återkom med följande resultat:

Från: Värmdö Motorteknik [mailto:[email protected]]
Skickat: den 11 mars 2015 16:11
Till: info - akracing.se
Ämne: testvärden

Hej,

Siffror enligt ”viggel test ” Insug 0,15-0,25 mm
Avgas 0,30-0,85 mm ( mycket )
Insugs ventilerna helt ok håller 7,97 rakt igenom
Avgas är slitna och koniska och byts ut ligger 7,93-7,95 mm fläckvis slitna

Blir som vanligt sleevs på alla, nya avgasventiler, fräsning och planing

Med vänliga hälsningar
Charlie

Idrottsvägen 4
134 40 Gustavsberg
Sweden

För teknisk support, vänligen ring 0900-100 99 20

Tel: +46 8 570 344 00
Fax: +46 8 570 344 11
www.motorteknik.se

Det här är alltså en -08 med bara 1922mil !!! :eek:
 

Kent Gustafsson

New Member
Detta är så typiskt för Ls7 2006-2008. Dom värsta är 2006-2007 där nästan 100% haft slitna avgas styrningar. I från 2009 blir det bättre och 2010-2013 betydligt bättre. Men detta fenomen förekommer i alla årsmodeller av Ls7. Så alla som har en Ls7 motor gör bäst i att göra en wiggel test vid 3000 mil.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 610 hp 516 rwhp 720 rwnm
 

Kent Gustafsson

New Member
Lite nyttig information. Av alla toppar som är kollade så ligger det till så här. Detta är C6 Z060r med Ls7 det gäller under en 2 års period
2006 har 90% av Ls7 topparna haft dåliga styrningar.

2007 har 100% av Ls7 topparna haft dåliga styrningar (absolut den mest utsatta årsmodellen)

2008-2009 har 60% av Ls7 topparna haft dåliga styrningar.( Väldigt få kollade)



På årsmodell 2010-2013 har inga slitna styrningar inkommit. Det finns dock bara ett fåtal i Sverige av dessa Z06or. Det har dock förekommit slitna styrningar även på dessa. Men det har varit insugs ventilernas styrningar medan avgas varit 100%ok. Dom som har ZR1 bör kolla sina styrningar dom med. i USA har det börjat dyka upp ett flertal med slitna insugs styrningar. Så oavsätt årsmodell av Ls7 och Ls9 så bör styrningarna kollas runt max 3000 mil. Men på vissa bilar kommer felet mycket tidigare en så tyvärr.

Om man vill ha exakta mätvärden av styrningarna med Micro meter SÅ MÅSTE TOPPARNA TAS AV. Det går inte få till en exakt mätning med topparna på platts.
och det som gäller är detta. Är det minsta glapp i ventilerna när fjädrarna är demonterade ska topparna av för att åtgärda styrningarna. Friska styrningar har ABSOLUT INGET GLAPP ALLLS och ska inte ha det. Denna info har jag fått igenom koll av ett 30 tal Ls7 toppar inom en 2 årsperiod.

Har du en Ls7 eller en Ls9 motor som du inte kollat styrningarna på så GÖR DET så sover du gott om natten.

Kenta C5 Z06 Ls7 (från 2011) 610hp (516 rwhp 720 rwnm) ( styrningarna perfekta efter 5000 mil.)
 
Top