Vilken kylvattentemp?

mse

New Member
Hej
Jag är i Tyskland just nu och testar lite kökörning på autobahn. Vattentemperaturen stiger upp mot 108 då det står still.
Blev lätt nervös så jag slog på full värme i bilen... inte jätteskönt...
Det behöver inte rulla speciellt fort innan tempen ramlar ner till 90 igen.
Så hittade jag detta nedan på usforumet, är det korrekt? Så frågan är om jag oroar mig onödan?

The low speed cooling fan mode is commanded on when the coolant temperature reaches 108°C (226°F). It is turned off if the coolant temperature lowers to 104°C (219°F). The high speed cooling fan mode is commanded on when the coolant temperature reaches 113°C (235°F). It is turned off if the coolant temperature lowers to 108°C (226°F). When the A/C is on and the coolant temperature reaches 85°C (185°F), the low speed cooling fan mode will be turned on at vehicle speeds less than 56 kPh (35 mph). Both fans run in either high speed mode or low speed mode.
 
Last edited:

akracing

Member
Staff member
Det är korrekt som det står. Om du har 50/50 glykol och vatten och med det tryck som är i systemet så vill jag minnas att det kokar vid 122 grader. Du har ingen anledning att vara orolig utan det är helt normalt. Många sänker starttemperaturerna för fläktarna för att hålla en lite lägre temp.
 
Top