2023 - Aktuellt - Uppdateras löpande

Status
Not open for further replies.

Admin

Administrator
Staff member
2023 ... ett nytt spännande Corvetteår, extra spänning för oss för vi hoppas kunna ha löst vårt lokalproblem till 1 April.

Ett litet urval med bilder och kommentarer kring det som händer på AK-Racing, vi tar kort och kommenterar i mån av tid :)

Klicka på namnet under bilderna för att se dem i full upplösning.

Se de andra trådarna för tidigare år ! Om du har ett långsamt internet kan det ta en stund att ladda de tidigare åren eftersom det är mängder med bilder.

Lite från 2022
Lite från 2021
Lite från 2020
Lite från 2019
Lite från 2018
Lite från 2017
Lite från 2016
Lite från 2013-2015 (bilder saknas tyvärr från 2013 fram till mitten 2015)


2023-12-24
Dollarpriset har rasat rejält sista tiden vilket är trevligt för alla oss som håller på med Corvette och behöver delar från USA.



2023-10-04
Verkstan har vinterstängt 14 oktober till 1 maj, webbutiken har öppet som vanligt dygnet runt och leverans av delar är som vanligt hela vintern. Våra telefontider under vintern är m-f 08:00-12:00.

Passa på och boka service nu innan vinterstängningen! Ring 072-2239036 och boka.



2023-09-28
Ytterligare en trasig damper, denna var riktigt illa, den hade vandrat inåt när gummit släppt så den börjat svarva i frontkåpan.



2023-09-18
C6 Z06a med trasig kopplingshydraulik, kopplingen 13 år gammal så kunden ville byta den med. Det blir ny Centerforce Dyad koppling, slavcylinder ombyggd med vårt aluminumcentrum, mastercylinder, pilotlager etc.





Klassiskt fel med originalslavcylindern, när det blir riktigt varmt smälter plastcentrumet och allt låser upp.

Den helt suveräna Centerforce Dyad kopplingen


Slavcylindern med vårt aluminumcentrum monterat, som jämförelse är plastdetaljen den i handen.




2023-09-13
2002 C5a med A&A kompressorkit som vi byter ventilfjädrar på. De gula originalfjädrarna är kända att gå sönder så nu sätter vi i nya Compcam 918 fjädrar och ventiltätningar. Denna bil har originalkam men kompressor så bäst att gardera sig.


2023-09-12
Ytterligare en oljeservice, det börjar bli många nu så det märks att säsongen börjar närma sig sitt slut. Om du inte har bokat så gör det nu, inte många dagar kvar i september.


2023-09-11
En 2017 C7 Z06 inne för årets vanligaste uppgradering - AFE Momentum luftintag och ett Lingenfelter kit, helt klart den absolut populäraste uppgraderingen av C7 Z06 denna sommar så se upp, det är många ute och rullar om du skulle få för dig att gasa mot någon :)










2023-09-08
En C6 Z06 inne för ögonoperation ... de trista gamla strålkastarna byts mot C7 stil strålkastare - som en ny bil ! :D Det har blivit en hel del av dessa denna sommar.




2023-09-05
En 2006 C6 (LS2 manuell) som vi vi hållt på med ett par dagar. Vi har monterat vårt kamkit, en C5R kamkedja och mappat den på dynon. Den hade luftintag och headers sen tidigare. Någon hade varit inne och kladdat i mappen tidigare så den har gått med ett AFR på 16.3:1 vid fullgas :eek: inte så hälsosamt, tur att det är en LS2 som har ganska låg kompression.






Platinum dubbelfjädrar med titanretainers

Grisigt oljetråg som vanligt på C6orna, nu är det tätat så det ska vara slutgrisat.



Körning på dynon, vi fick ut 384hk på bakhjulen vilket är väldigt bra för en LS2.



2023-08-25
Vi har många C6or av alla modeller och årsmodeller som läcker olja i framkant på tråget, denna är en C6 Z06a.





2023-08-03/04
C5a inne där vi ska byta samtliga bussningar i chassit och stötdämpare till Johnny O'Connel uppsättningen, bästa bussningskitet åker i från PFADT. Vi såg också när vi öppnade huven att det stänkt styrservoolja och det var en hel del nere på ramen. Som tur var så var det bara att han överfyllt så det var ca 15mm för hög nivå i behållaren och den hade tryckt ut det via locket. Det är mycket tid som går åt för att byta samtliga bussningar, denna bil hade aktiva dämpare så vi fick programmera bort det för att slippa alla varningsmeddelanden och hastighetsbegränsning på 128Km/h :)







2023-08-02
C5a som inte klarar besiktning, alldeles för höga HC värden, på stiften kunde vi se tydligt att ventiltätningarna inte var så bra. Han har satt ett kamkit på denna och knackat ner tätningarna lite långt på några cylindrar vilket får tätningen att bli lite 'trattformad' så den sluter inte tätt kring ventilskaftet. Nya tätningar monterades och nu är den besiktigad utan anmärkning.


2023-07-31
En C5a inne där ägaren innan nuvarande ägaren satt i en LS3a, tyvärr halvdant gjort. Han har gjort sig besväret att byta triggerskivan på veven från 58x till 24x men struntat i att byta kamdrevet från 4x till 1x. Det går att köra så men den kan vägra att starta ibland och den går lite oroligare.
Nu har vi bytt till korrekt kamdrev och fixat mappen som var en katastrof så nu går den riktigt fint.


Denna bil har lågpris(lågkvalite) XS-power headers och han har haft de vanliga problemen, katalysatorerna är inte tillräckligt bra för att klara besiktning och någon hade sagt till honom att sätta dit C6 originalkatalysatorer. Tyvärr tog han C6 europamodell bakre katalysatorer vilket inte räcker på långa vägar så nu har han hemläxa att sätta dit de främre C6 katalysatorerna.


2023-07-28
Headersmontering på en C7a pågår, kunden hade med sig mid-length headers som han köpt nånstans.



2023-07-21
Smaken är olika :D


2023-07-21
Ytterligare ett damperbyte på en C6a.


2023-07-20
Kanske dags för nya luftfilter på denna dubbelturbobil, det såg likadant ut för båda turboaggregaten så det blev nya K/N filter.


2023-07-03
En annan kompressorbil inne där vi skulle ta bort en separat drivning av generator/styrservopump och montera standard remdrivning med en lång rem som driver allt (förutom A/C). Det betyder nytt generatorfäste och lite annat.





2023-06-20
Vi har haft mängder av både C5 och C6 med dålig damper, dvs de vobblar och ger remgnissel. Här är en ersättningsdamper precis monterad.


2023-06-19
Diffoljan ser inte nått vidare ut mängder med 'silver' i oljan dvs metalldamm. C5 och C6 diffoljan ska vara helt utan om allt är helt ok. Den elektroniska diffen i C7an brukar kunna ha lite, speciellt efter första bytet som man bör göra tidigt.


2023-06-15
Det blir inte mycket uppdateringar här just nu, vi har mängder med småjobb men det mesta är standard så inte mycket av intresse att lägga upp här. Denna C5a behöver ny A/C Pump :)



2023-06-08
En 2018 C7 Z06 som vi håller på och installerar ett Lingenfelter kit, tändspolar, tändkablar och ett vevhusventilationskit. Mappning blir det onsdag nästa vecka.











2023-06-02
En Camaro 2012 inne för oljeservice och byte av bromsbelägg runt om, det blev Hawk Ceramic för minsta möjliga damm.

Om någon är intresserad så har vi ett AFE Momentum luftintag till Camaro 2010-2015 på hyllan som vi säljer till ett väldigt bra pris - 3500kr, vi har haft det på hyllan sen förra säsongen pga en avbokning.


2023-06-01
Byte av rattlägesgivare på en C5a 2001. Vi får fler och fler C5or som får felkoder på rattlägesgivaren vilket då tänder antisladdlampan i panelen och det går inte att besiktiga. På 2001-2004 går det att åtgärda för det går fortfarande att få tag på givare men 97-00 är det tyvärr kört att få tag på en ny.




2023-05-25
Avslutade veckan med en 2017 GrandSport med Z07 paket där vi bytte motorolja och diffolja. Imorgon fredag har vi stängt för en del privata göromål.



2023-05-19
Ytterligare en speciell bil inne för service, C7 ZR1a. Det finns 4 kvar i Sverige vad jag vet, 2 servas hos oss :)



2023-05-15
Ny vecka och oljeservicarna fortsätter, denna är en 2014 där vi byggde om maskin med en massa godis och fick ut ca 580hk för några år sedan. Idag var det bara service.


2023-05-12
Camaron som jag skrivit om tidigare är nu ordentligt inkörd och klar för mappning på dynon. 525hk fick vi ut på bakhjulen, det är ca 30hk mer än vad en C6a med LS3 och A&A kompressorkit lämnar på vår dyno. Camaron är mycket tyngre så de skulle nog köra ganska jämnt.


2023-05-11
Ännu mer oljeservicar, två av C7orna som vi servade idag, ZR1an var väldigt snygg och påkostad.



2023-05-10
Förutom alla oljeservicar hade vi en Z06a där vi bidragit med nyrenoverade toppar och kam för mappning på dynon.


2023-05-05
Första officellt öppet veckan avklarad, det märks att säsongen börjar dra igång för vi har haft 3-4 servicar om dagen hela veckan. En C6a inne idag som vi gjorde en standard oljeservice på och kollade igenom bilen så allt är ok. Ägaren skulle börja säsongen med att sälja den :)


2023-04-28
Camaron är nu klar, underbart ljud med kammen och nu återstår bara inkörning och slutmappning på dynon. Ägaren ska lägga omkring 70mil under lugna former sen blir det dyno.




2023-04-22
Helsmidd LS3a med lite lägre kompression än en standard LS3, den är ungefär som en LS9a men med starkare interna komponenter. Den har också fått en kam speciellt avsedd för skruvkompressor. För de som är vana att se bilder på corvettemotorer är dampern väldigt annorlunda på en Camaro, den sitter betydligt längre ut för drivning av alla accessories. Denna Camaro har också en Edelbrock skruvkompressor installerad :) Motorn är nu i bilen men allt arbete runt omkring är kvar att göra, fortsättning nästa vecka.




2023-04-20
En C7 Z06 och en Camaro som vi haft inbokade sedan i höstas, vi ska byta främre packbox på C7an och installera ett vevhusventilationskit. Camaron ska få en helrenoverad motor installerad som vi haft stående sen i höstas. Vi kommer bara ta dessa bilar i april, vi öppnar verkstan officiellt 2 maj.


2023-04-03
Lite förskjuten tidsplan, det är mycket som ska fixas i lokalerna vi lånar så det kommer vara väldigt provisoriskt de första månaderna. Vi kommer inte ta in några bilar fören första veckan i maj.

Årets första renovering av LS7 toppar samt vipparmar klart.


2023-03-22
Vi flyttar in i nya lokaler 1 April på Vargmötesvägen 22, 18630 Vallentuna. Vi kommer inte öppna där fören 10 april för det är mycket som ska på plats innan lokalen går att använda.


2023-03-14
Verkstan har fortfarande stängt, vi blev ju tvungna att flytta ut förra året eftersom ägaren sålt fastigheten. Vi har öppet som vanligt på telefon m-f 09:00-12:00 fram till 1 april, sen blir det våra vanliga telefontider m-f 09:00-16:00 Vi finns också på mailen [email protected] och webbutiken har öppet dygnet runt alla dagar i veckan som vanligt.

Vi har sålt mycket av det vi har på vinterutförsäljning men det finns fortfarande prylar kvar så kika i webbutiken och fynda, klicka här ->> VINTERUTFÖRSÄLJNING allt finns på hyllan för direktleverans så först till kvarn .....

Sista datum för vinterutförsäljningen är 1 april sen blir det de vanliga priserna igen.​

Kika speciellt på de fina tvådelade bromskivorna till C7an (Z51), väldigt bra pris för de skivorna, priset är förstås för två skivor!
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top